fredag, augusti 18, 2023

Högt upp i det blå

Idag har jag igen haft en härlig eftermiddag. Jag har varit iväg österut tillsammans med bisin min och hamnade både bland direktörer, piloter och flygplan. Spännande, inte sant?

Jag var alltså iväg till Pyttis flygfält och jobbade lite för tidningen. Det är ju sånt som passar bra att göra då man har en ledig fredagseftermiddag, eller hur? Här står jag bland andra hungriga journalister och lyssnar ihärdigt och skriver så pennan glöder. De flesta bandade in snacket, men jag gillar att skriva ner, för då kommer jag bättre ihåg.

Det här planet kom från Narva-Jõensuu i Estland, för att kolla lite och kunna göra analyser att användas sen på hemmaplan. Där har de inte alls lika fina flygfält, som det här i Pyttis.

Kommundirektören Terhi Lindholm träffade stadsdirektören från Narva-Jõensuu. Här berättar han om att det är mycket som behöver göras ännu där borta hos dem.

Estniska TV:n var också på plats!

Det är något visst med flygplan, inte sant? Att det liksom överhuvudtaget går att flyga!

Och du ska verkligen ha tungan rätt i mun, för att manövrera ett plan. Det här var sprillans nytt.

På flygfältet fanns också de små privata planen. De hade lite oljud då presskonferensen pågick, men Esa Korjus styrde upp det hela.

Och dit försvann de estniska gästerna. 35 minuter tar det att flyga till Narva. Och tänk, ingen incheckning, bagageinlämning, passkontroll och ett evigt väntande innan avgång!

Bra saker idag:
  • Klarade av mitt ordinarie jobb innan jag skulle iväg.

  • Har fått vara ute hela eftermiddagen i det underbara sommarvädret.

  • Träffat många trevliga människor.

  • Från Pyttis körde bisin min till stan och vi åt en sen lunch på C&D. Jag unnade mej en öl. Det är ju ändå fredag!

  • Jag gillar när det är äkta blommor på matbordet. Förresten, ser ni där i bakgrunden, en Simca och en Mercedes av äldre modell?

  • Från Skeppsbron körde bisin min till bageriet och inhandlade tre berlinermunkar. Tänk att de fanns att få fastän klockan redan var över 16!

  • Njöt av munkarna här hemma tillsammans med äldsta sonen. Perfekt efterrätt.

  • Har skrivit under tredje arbetsavtalet inför nästa läsår. Den här gångenför institutet i västra grannstaden. Så nu vet jag ju nog vad jag gör under hösten och våren. Men, ingen fara, jag har trappat ner rejält. Tyvärr är det ändå mycket kvällsjobb.
Önskar er alla en riktigt skön lördag!








Inga kommentarer: