lördag, februari 10, 2018

Sticklägrets första dag

Ååååh, vilken lycka! Äntligen, äntligen har jag varit på stickläger. Så superduper roligt och så snabbt den första dagen försvann. Så många härliga människor, som jag har träffat från Pyttis i öst till Närpes i norr och Helsingfors i väst. Oj, oj, oj, vilken stämning!
Och tänk att få träffa sina bloggläsare i verkliga livet. Härligt!

Mycket stickande hann jag inte direkt med, men det kan inte hjälpas. Jag hade ju två jobb att sköta, så det var fullt upp.

Det fanns så mycket att lära sig, så man kunde ju bli alldeles vimmelkantig.
Här pågår tvåändsstickning. Någonting, som jag för ett antal år sedan försökte mej på. Den halvstickade vanten hade jag med mej idag och hotade att riva upp. Då kom ledaren för tvåändsstickningsgruppen till min undsättning och lovade sticka vantarna färdiga. Tårögd stammade jag fram ett lyckligt tack.

Här pågår kontstickning, en teknik som jag prövade på för flera år sedan och faktiskt fick ett par sockor färdiga.

Här har stickväninnan B börjat sticka sockor från tån och upp. Hon hann lära sig hälen också. Duktigt gjort!

Stickerskor är erkänt vänliga och delar gärna med sig av tips och idéer.

Tilda delade med sig tipset att göra smidiga indiska tumkilar. Det blev direkt en succé. Tack Tilda!

På plats fanns också Niina Kaakkurivaara från teetee. Så många fina färger att det riktigt kliade i fingrarna på mej. Och som ni ser, det var svårt att välja.

Farligt lockande garner. Ser ni den där rosa stora garnbollen här till höger? Den armstickar man till en stor mjuk pläd.

Färggranna garner...

... och farligt frestande garner... Men gissa vem som inte skall ha mera garn? 


Haha och det gick ni på?

Jag höll ögonen på stickväninnan B och plötsligt såg jag att hon köpte tre garnnystan = 150 g. Och då kunde jag ju tryggt slå till jag också, inte sant?

Så jag kom hem med en socktidning, en förpackning färgglada sockstickor och en härlig garnkaka. Så nu har tyvärr mitt garnlager ökat med ytterligare 150 gram. Hjääälp! Garnbantningen går åt skogen!

Och nu, nu vet ni är jag inspirerad till max. Undrar om jag alls kommer att kunna sova i natt? Imorgon skall jag försöka hinna lära mej åtminstone en ny stickteknik. Håll tummarna att jag hinner!

Inga kommentarer: