torsdag, augusti 08, 2019

Gårdagens lilla tripp

Det bästa med sommarlov är att man på morgonen aldrig vet var man hamnar under dagens lopp! Så var det igår för mej! Spännande!

Igår var jag iväg norrut i det bästa sällskap, som tänkas kan. Vid 11-snåret steg jag in i en svenskregistrerad bil, som tog mej först västerut och sedan norrut. Eftersom det endast var en i sällskapet som förstod finska, ja förutom då undertecknad, så avstod jag klokt nog från att sjunga Mäntsälä mielessäin i bilen. Där spelades redan svensk dansmusik, så...

När man är i Mäntsälä måste man förstås besöka bageriet Lähimmäinen och det gjorde vi!


Vi kom ut med kassar fulla av bröd, pastejer, köttpiroger och blåbärsbulle! I det bageriet är det alltid fullt av folk, så även igår.
Se förresten hur taktfast här marscheras!

Första ärendet var avklarat och så raskt över till följande affär lite längre fram längs vägen, nämligen Jysk. Och jodå, vi hade kunnat nöja oss med att besöka affären i den västra grannstaden, men där var alla prisnedsatta madrasser redan slut, så...
Jag skulle ju inte ha någonting, så jag vandrade lite nyfiket omkring. Och vet ni vad? Jo, jag hittade en julklapp åt M! Inte alls illa, ska jag säga.

Efter sådant här shoppande börjar det knorra lite grann i magen, så vi fortsatte vägen fram och hamnade i Juustoportti.
Där blev jag bjuden på en supergod fylld lövbiff! Tack för det.

Mätta och belåtna styrde vi bilkylaren mot Tokmanni. Och nu vet ni, nu hade jag äntligen tidernas chans att shoppa loss och det gjorde jag minsann. En hel hög med strumpor åt barnbarnen, samt en Muminscarf åt M, en födelsedagspresent, några onämnbara och en scarf åt mej själv och ja, så...

... just precis lite garn! Behöver jag garn? Jo, nej, som västnylänningarna säger, men...
Jovisst, förstås behöver jag ju garn, jag måste ju kunna göra små stickprover och liksom testa olika tekniker.


Och här har jag nu chansen till det, sex nystan Cotton Soft från Novita, 300 g.
Åtminstone det ena nystanet, ska förvandlas till en disktrasa.


Den här färgen kunde jag absolut inte motstå! Fyra nystan Cotton Soft, 200 g.
Kan bli någonting åt en viss baby...


Och förstås måste jag ju bara ha de här trikånystanen! Tre nystan Porvoo, 450 g.
Ska förvandlas till en mjuk och skön matta eller ifall jag ångrar mej till virkade korgar.


Det här garnet är nytt för mej. Fyra nystan Rento (betyder avspänd, lättsam), 400 g.
I åtanke har jag ett hyschpysch-projekt!


De här blev så ensamma i korgen med rödlappade garnnystan, att jag helt enkelt inte kunde lämna dem kvar där och gråta. De fick alltså följa med mej hem. Lite vågat eftersom jag inte har testat på garnet förut och nu just inte riktigt har någon vettig idé för hur jag skulle kunna använda det. Hmmmm.
Fyra nystan, 400 g.

Efter detta häftiga shoppande sa min lillsyrra bestämt ifrån:
- Nu ska vi hem. Alla pengar är slut!
Och hemåt rattade vår chaufför galant. Nöjd och belåten var jag hemma strax efter klockan sjutton.
Ett stort TACK för det trevliga sällskapet, packandet av varorna och inbärandet av dem.
Äntligen kom jag till skott och fick shoppa loss i lugn och ro, tack vare er.

Idag har jag varit iväg till den västra grannstaden. Min Adam-plåtlåda fick besöka bildoktorn för att få ett utlåtande. 

Nej, det var inte ECU:n som var sönder utan någonting annat, som dubbelmorfar suckade och rev sig i huvudet över. Det kostade att få sjukdomen diagnostiserad. 
Dessvärre kan den inte åtgärdas där på Auto-Open
Medan jag väntade kollade jag lite på nyare bilar.

Men för övrigt så är det nog dags för mej nu att byta bilmärke eftersom de stackrarna där hos Auto-Open fick meddelande per e-post att nu ska deras affär stängas, för Laakkonen har tagit över Opel-försäljningen. Med tanke på hur missnöjda mina vänner och anförvanter har varit med den bilfirman, så...
Det var jättetråkigt att sitta där och vänta. Tyvärr hade jag lämnat hem stickningen...

Kära nån, vad ska jag göra nu? Skaffa mej en riskokare? Vår bilförtrogna mr J är en helfrälst Toyota-man. Men han varnar för att de kan rosta rejält. Hmm...
Mitsubishi? Finns åtminstone en affär i den östra grannstaden. Och jag gillade både vår Pajero och Spacewagon, men...
Honda? Jaa, det skulle ju vara någonting. Har erfarenhet av två Civic-modeller från snart 40 år tillbaka.
Men, äääh, hoppas att jag får igång någon av mina Adam plåtlådor, så jag kan tuta och köra när jag snart skall iväg till kursplatserna.

Tur att vi idag fick besöka barnbarnen. Efter att ha fått leka med M och höra att hon älskar mej, så då skingras de mörka orosmolnen och jag lyckas igen fokusera på vad som är viktigt här i livet.
M hade för övrigt bongat mommo i tidningen! Duktigt gjort, inte sant?

Och nu mina vänner, är det dags för mej att ta det svarta nystanet och börja sticka på en disktrasa, så det så! Hoppas att den fort blir färdig, för nu är jag lite otålig och skulle vilja göra tre saker på en gång!

Inga kommentarer: