fredag, augusti 23, 2019

Gul eller rosa?

I morse då jag slog upp mina gråblå öste regnet ner. Det var egentligen ganska bra, för jag har suttit på seminarium hela dagen. Och det har jag gjort hemma vid matbordet! Superduper skönt att inte behöva åka in till huvudstaden. Tack och lov för den digitala tekniken och fiberkabel!

Och lärde jag mej något då? Jovisst! Min första insikt var att jag inte kan finska! Ni som kan, har ni nånsin hört någon tala om kontaktata? Höh, kommer det från engelskans to contact  eller från svenskans att kontakta?
Min andra insikt, eller nåja insikt och insikt, kanske snarare en stillsam undran: Vet dom alls vad dom pratar om? Säger ordet sosiokonstruktivistinen er någonting? Jo, alltså jag vet att det på svenska heter socialkonstruktivism. Och jo, jag har ett hum om vad föreläsaren ville säga. Riktigt säker vad som egentligen menas kan man ju aldrig vara då det gäller lite oklara definitioner. Men det som roade mej en del var att det senare kom en föreläsare och berättade om Selkokieli, alltså klarspråk och hur viktigt det är att uttrycka sig begripligt. Och då är ju nog mumbo-jumbo ord kanske inte riktigt det bästa! I datavärlden finns det en hel drös av svårförståeliga tekniska termer och så vimlar det av förkortningar, som alla förväntas känna till!

Dubbelmorfar undrade hur jag kunde kalla det jobb att sitta framför datorn och lyssna, men inte göra någonting annat än skriva upp lite, som kan vara bra att komma ihåg.
- Det där är inget jobb, påpekade han.
Eftersom äldsta sonen hade mina hörlurar och jag fick ha på datorhögtalarna, så snappade dubbelmorfar också upp ett och annat. Han blev eld och lågor då han fick höra om Järvi-Saimaan kansalaisopisto (fritt översatt Sjö-Saimas medborgarinstitut) där bland annat Juva ingår.
- Dit borde ni åka på studiebesök, konstaterade dubbelmorfar. Och det utan någon annan vettig anledning än att Juva ingår i det där institutet.

Nå, nu är det veckoslut och jobbet tog slut för två timmar sedan och det är dags att kasta loss. Men...

... ska jag välja den rosa eller den gula projektväskan? Hmmm...

När min svägerska fick se min gula Muminväska utropade hon:
- Jag har en rosa.
Och se det har jag också! Den gula väskan fick jag förra månaden av H. Stort TACK för den.

Ut vill jag inte gå för nu öser regnet ner igen, så jag håller mig till stillsamt stickande inomhus istället.

Ha en riktigt skön fredagskväll!

Inga kommentarer: