tisdag, augusti 24, 2021

Så glad!

Kära vänner, igår blev ni utan blogginlägg och det beror dels på en trevlig överraskning mitt på dagen och dels på att jag var så trött igår kväll efter hemkomsten och kvällsteet att jag dråsade ner i gungstolen och glodde på TV istället för på dataskärmen!

Knappa tio minuter efter att jag hade stigit ur duschen igår på dagen, knackade det på dörren och där stod minstingen! Han har semester och frågade om jag ville följa med på lunch. Och visst ville jag det. Han väntade snällt medan jag klädde på mej och försökte få ordning på min smått omöjliga kalufs.

Efter lunchen åkte vi till stora varuhuset och oj, oj, oj...

Den här måste jag ju bara ha! Många fina mönster för barn med de olika muminfigurerna som motiv. Dock inte många sockor, utan mest tröjor.

Men här finns minsann sockmönster. Och självklart måste jag ju ha den här tidningen också!

I farten nappade jag dessutom det här lilla gratishäftet med tre sockmönster. Sockorna på pärmen har jag faktiskt stickat en gång redan!

Och när jag nu stod där vid garnhyllan, så fick jag syn på det här garnet, Woolly Wood. En helt ny bekantskap för mej och till specialpris dessutom, men... ja, alltså jag ska ju inte ha något garn. Det jag egentligen var på jakt efter var en extra varvräknare, för nu har jag tröttnat på att dra streck!

Och 7-bröders Pohjola såldes också till specialpris... ack, ack... på något konstigt sätt hoppade de här nystanen ner i min kundvagn.

På väg till kassan nappade jag ännu den här tidningen för två euro! Kunde inte låta bli då jag såg det fina sockmönstret med solrosmotiv. Solrosor kommer härefter för mej alltid att vara förknippade med bröllopet.

Jag hann hem och vända innan det var dags att styra västerut och äntligen, äntligen kunna hålla närundervisning. Det var såååå roligt! Och jag var så glad att få vara på plats i datasalen. Där är nu nya datorer och de ger mera utrymme än tidigare. Chefen bjöd mej och kollegan på te och supergod tjinuskibakelse (kolabakelse). Det var värt att fira liveundervisningen och att människor vågade komma. Hoppas nu att vi får fortsätta undervisa på plats, visserligen med munskydd, men ändå!

På hemvägen besökte jag bybutiken och i ögonvrån uppfattade jag att det stod sticka på en tidningspärm.
Och förstås måste jag ju ha den, fastän den var från 15.7. I min iver så glömde jag alldeles bort att kolla tidningar av nyare datum. Det som är bra med den här äldre tidningen förutom då dockmönstren, är att jag lugnt kan säga åt dubbelmorfar att jag köpte den här tidningen redan i juli, så den är ju inte ny!

Tur att jag fick hem dockan, så kan jag sticka av de fina mönstren, som finns i tidningen. Svårt utan dockans mått. Jag vill ju att det ska passa.

Den här kom i postlådan igår. Här finns både stickmönster, vävmönster och makramé.

Och äldsta sonen var igår efter dubbelmorfars paket från en av boxarna i stan. Sonen var förståndig nog att inte avslöja de här:




HUPS! Ska testa lite vad de här går för.

Idag har jag stått på torget i stan, delat ut ballonger och försökt få människor att anmäla sig till våra kurser. Trots att det var mindre människor än vanligt på marknaden, så träffade jag en hel del vänner och bekanta, bland annat stickväninnan B och hennes man och deras grannar. Efter dagens tre timmar utomhus tror jag bestämt att jag fått en friskluftschock, för nu gäspar jag i ett. Alternativt, så steg jag upp för tidigt i morse! Vem vet?

Och så det värsta till sist. Min gamla dator har konstiga ljud, hostar och hackar. Det innebär att jag måste börja se mej om efter en ny... ack och ve... nu blir det svårt. Ska det vara bordsdator eller bärbar? Hur häftig? Ska den hålla över tio år, såsom min nuvarande eller ska jag byta efter några år? Ska jag be någon av sönerna att bygga ihop en dator eller... 
Suck och dubbelsuck! Alla dessa svåra val...
Jag har i varje fall tagit säkerhetskopia på de viktigaste filerna, för man vet aldrig...










Inga kommentarer: