söndag, maj 08, 2016

Vilken härlig dag

Så har det hunnit bli morsdagsafton och jag har fått njuta av fyra söners och min moders sällskap idag. Härligt. Dottern var på besök redan igår och gav sig inte tid att åka hit på nytt idag.

Och vet ni vad? Jag klarade det, matlagningen alltså. Det blev rostbiff med ugnsrostade grönsaker, sallad och pepparrotsgrädde. Unga husbonden kokade dessutom fullkornsris eftersom han inte litade på min förmåga att ugnsrosta. Ja och dessutom var han mycket misstänksam mot bataten. Jag får tacka den yngsta för att han förra våren fick mej att köpa en elektronisk stekmätare från Clas Ohlson. Osäkert om jag skulle ha klarat av steken annars. Den hade kanske blivit för rosa eller alldeles på tok för torr. Vem vet?

Egentligen skulle jag inte ha behövt gåvor alls. För mej räcker det bra att få ha nära och kära runt mej. Tack för att ni tog er tid! Och tack också för de fina gåvorna jag fick.

En flaska öl från Svartå slott! Skall bli spännande att smaka på och jämföra med Malmgårds.

Och titta, ett bondbröd från Backers Bageri! Mums! Ser ni i västra delen av landskapet Nyland vet de minsann vad vi östnylänningar längtar efter.

Och inte nog med det:
Den nästäldsta sonen hämtade också med sig årets första rabarberkaka. Hembakad och jättegod, som ni ser för nu är fatet nästan tomt och snart finns inte en endaste bit kvar. Så gott! Stort tack till svärdottern, som nu kunde gratulera svärmor första gången riktigt officiellt!

Det blå arabiafatet är arvegods, som vi har fått redan tidigare.

Jag fick också en ask med gröna kulor (någon vet alldeles tydligt vad jag är svag för!), en låda med grönt kinesiskt ginsengte från Singapore (tur att någon också tänker på min hälsa!), en påse med hallon- och lakritsbåtar.

Och så en flaska till! Irländsk whisky, len och fin i smaken. Som ni ser måste ju mamma och undertecknad genast ta oss en liten stänkare. Perfekt medicin för nästa förkylningsomgång och nu behöver far i huset inte oroa sig för att hans flaska ska ta slut. Och är han riktigt, riktigt snäll kan han nog få smaka från min med! :)
Sa jag inte att det är bra att ha försänkningar i det statliga monopolbolaget?

Och sist, men absolut inte minst, gåvan jag fick redan igår, gåvan som jag fick öppna först i morse:
Ett presentkort, och gissa vart? Jo, jo, minsann! Till teeteeshop! Och gissa vad där finns? Just precis, garn! :)
Far i huset fick konstigt nog något vilt i ögonen när jag glädjestrålande tjöt, hoppade och skuttade i morse när jag öppnat gåvan. Sedan muttrade han sitt vanliga:
- Du behöver inte mera garn.
Nä, nä, vem har talat om att behöva? Fast jo, nu skulle jag faktiskt behöva endera extra tjockt bomullsgarn, alternativt extra tjockt yllegarn för stickor nr 9. Så det så!

Tur att far i huset inte vet att man kan få annat också från affären. Här finns inredningsgrejer och annat speciellt. Men jag ska ju nog satsa på garn, inte sant? Frågan är nu om jag skall satsa på extra dyrt och exklusivt garn? Då blir det liksom endast lite till i garnlagret. Eller ska jag satsa på förmånligt och mycket och på det sättet få ut det mesta möjliga av presentkortet? Huuu, så svåra val.

Ett stort tack till alla mina raringar!


Blogg 100/69




Inga kommentarer: