fredag, maj 20, 2016

Potatisfredag - Pottuperjantai

Idag har jag varit iväg med min mamma. Vi började på Café Vaherkylä i stan. De har nånting som de kallar för Pottuperjantai - Potatisfredag. Så på fredagarna serveras stora mumsiga ugnspotatisar med olika fyllning, istället för den sedvanliga lunchsoppan.

Och fastän vi var proppmätta efter den här portionen där både sallader och bröd ingår i priset, liksom te och kaffe, så var vi ju tvungna att också äta efterrätt. Den hann jag dessvärre inte fota för den försvann i ett nafs. Vem kan motstå rabarberkaka med maräng och vaniljsås?

Eftersom det är min mammas namnsdag idag, så tog jag henne på en extra rundtur vid Lovisaviken. Jag höll vet ni faktiskt på att tappa bort mej själv!

Synd att vi inte hade någon båt. Vi skulle gärna också ha åkt ut till havs...

Det var faktiskt nu tredje dagen på raken, som jag är ute och äter lunch. Gissa vad jag skall göra i morgon? 
 Nå, förstås äta lunch ute för det är ju restaurangdagen!
Jag håller visst på att börja utveckla en ovana...



Blogg 100/81

2 kommentarer:

Tarja Ekholm sa...

Näyttääpä herkulliselta. Ja jälkiruoka on aina pakko ottaa, muuten tuntuu, että jotain jää uupumaan :)

Inge sa...

Jo, se on todella herkullista. Hyvää idea toi pottuperjantai. Moni otti pottunsa mukaan. Ilman jälkiruokaa ei pärjätään, se on ihan totta!