fredag, februari 07, 2020

När naturen tar över

Underbart solig dag idag med några köldgrader. Dessvärre har det inte hjälpt mej så mycket, för jag har varit på insidan, alltså i datasalen och undervisat. När jobbet var slut, var det dags för en sen lunch, sedan iväg via lilla bybutiken till sjukhuset och hälsa på. Där har jag alltså tillbringat min fredagskväll i gott sällskap. 

Just nu är jag så gäspig att det kanske vore skäl att kasta mej på örat. Men inte kan jag väl lägga mej före klockan 21.30 en fredagskväll? Nääe, det skulle just se ut det!

Det är på något sätt vackert när naturen tar över. Här skymtar ni en gammal kälke bland höstlöv och en envist växande björk. Kälken har gjort sitt. Den har fraktat vatten till bastun för både bad och byk. Den har fraktat ved till både köksspis, kakelugnar och bakugn. Den har fraktat vatten och foder till kor, höns och gris. Den har helt enkelt gjort sitt. När allting moderniserades behövdes kälken inte längre utan den glömdes helt enkelt bort. Naturen fick ta över...

Inga kommentarer: