lördag, oktober 10, 2020

Vackra höstdagar

Vi har bakom oss helt ljuvliga vackra höstdagar, som jag mellan arbetsturerna har försökt njuta av.

Hemma på gården har vi många skönheter.

De här solrosorna är så fina. Jag vet inte varifrån dubbelmorfar hittade de här fröna, som han sådde i våras. Och han minns förstås inte själv heller. Kanske det var fågelfrön?

I trädgårdslandet har vi ännu kunnat skörda frilandsgurkor, jordgubbar, persilja och...

... förstås potatisar. Finns inget bättre än att få gå ut och plocka åt sig maten. Jag hoppas att dubbelmorfar skulle ha tid att bygga ett växthus nästa vår. Håll tummarna!


Himlen fylls av fåglar och jag undrar hur de klarar sig utan att krocka. Hur lyckas de koordinera sina byten av ledare för flocken?

Sen undrar jag om någon borde säga åt de här fåglarna att hösten är redan här, trots sommarvärmen. Hur ska de nu veta när de ska flyga söderut?

Månen var helt fantastisk förra veckan. På morgonnatten är det här fotot taget. Månen har haft sällskap av Venus, som lyser så klart på natthimlen.

Och vackrast av alla, trollsländan med skira vingar, här lite skadade.

Jag kom att tänka på Matilda Södergrans dikt:
Om jag somnar i solen
ska trollsländan komma
och sy igen mina ögonlock 
väcka mig sedan med ljudet hon gör
när hon flyger över huvudet och väger min själ

Igår hade jag planer på att sätta mej ner och sticka, men ack, ack. När jag äntligen hade satt mej ner så nickade jag till och gled iväg i morfei armar en stund. Yrvaket greppade jag min sockstickning och klippte av garnet! Ja, du läste rätt, jag klippte av garnet innan hälen var färdigt stickad! Jag skulle ännu göra hälhoptagningarna. ARGH! Hur kunde jag vara så borta? Nå, det blir några garnändar till att avsluta sen. Suck. Jag orkade så mycket att jag fick hälen färdig, trots min stora besvikelse. Mer än det orkade jag inte med utan lade huvudet på dynan klockan 22! Sen läste jag i en timmes tid, innan jag lade mörkt och somnade. Och vet ni vad? Jo, jag sov i nio timmars tid!!!! Superskönt att äntligen få sova ut ordentligt. Det behövdes.

Önskar er alla en skön fortsättning på lördagen!

Själv ska jag nu ta mej ut i solen innan jag senare på eftermiddagen åker in till stan. Har lovat agera pizzabud till de yngsta sönerna.







Inga kommentarer: