fredag, maj 18, 2018

De försvunna högarna

På självaste valborgsmässoaftonsdagen, 30.4, fick morfar i huset för sig att han skulle packa upp en av våra flyttlådor. Han saknade djupa tallrikar. Jag försökte protestera och säga att vi borde göra oss av med dom där italienska billiga glastallrikarna först innan vi tränger in ytterligare husgeråd i redan proppfulla skåp.
- Nej, nej, dom ska vi ha kvar dom är så bra för sallad och rårivet.
Mummel, mutter.

Så trots mina protester landade de här tallrikarna på vårt köksbord. Där har dom sedan stått till allmän beskådan ända tills idag. Nu har högarna försvunnit, men vart, det är frågan. Tror ni att morfar i huset helt sonika har packat undan dem igen?

De blommiga tallrikarna längst nere till höger är gammalt Arabia-porslin, svärmor och svärfars vardags tallrikar. En del av dem är kantstötta och jag är ganska säker på att de inte går att diska i maskin. Förr i världen hamnade alla sådana tallrikar under blomkrukor. Men det tar lite emot i mitt hjärta att misshandla Arabia på det sättet. Men samtidigt vet jag faktiskt inte vad vi ska göra med dem.

Nu önskar jag er alla en riktigt skön fredagskväll. Ni har väl tagit fram finkläderna, för imorgon ska vi gå på bröllop, inte sant?

Inga kommentarer: