torsdag, maj 31, 2018

Snudd på katastrof!

Kära vänner, idag har jag varit iväg med min hulda moder, äldsta sonen och stickväninnan B till ett farligt ställe, nämligen Novitas fabriksbutik i Koria. Farligt, farligt...

Vem som helst kan ju bli tokig av den här mängden garn i alla tänkbara färgkombinationer.

Såna här grundfärger skulle jag behöva, för då skulle det gå att kombinera med annat.

Så varför dras då mina blickar och steg till de här färgerna istället?

Vi hade det riktigt skönt i affären, för där var inte många människor. Vi var rätt snabba också. Inte vågar man ju dröja alltför länge där bland garnhyllorna. Saker och ting kan ju fastna i händerna och sedan dimpa ner i kundvagnen. Huu!
Mamma bjöd vänligt på lunch, så nu var det andra dagen på raken, som jag har ätit lunch ute. Inte illa. Tack mamma!

Morfar i huset lastade kärran full med garn och sedan sa han:
– Du och din mamma är nog sådana där garn-isoner.
Tur att han inte sa garn-idioter. Han tycks ha lite respekt i alla fall. Dessvärre vet han inte att det heter garnoman.

Nu har jag lite knip i magen, för det här var absolut snudd på katastrof!

Det började inte alls bra. Jag hade min lista och där stod precis vilket garn som jag behöver till vilket projekt. Och på den listan stod inte alls det här garnet! Men där låg det i en korg genast som vi kom in och priset var endast 3,90 €, så förstås måste jag ju bara ha några nystan...
400 g

Nå, sedan fortsatte det av bara farten och på något sätt tyckte jag att också det här garnet till specialpris skulle vara bra att ha.
200 g

Dom här nystanen stod inte heller på min lista, men färgerna är helt oemotståndliga.
200 g

Nu tog jag mej i kragen och gick med bestämda steg till rätt hylla utan att snegla vare sig till vänster eller höger. Det enda jag tvekade om var färgen, naturvit eller lila... hmm, den naturvita vann för det är lättare att kombinera den färgen med annat. En virkad sjal skall det här bli.
500 g

Och här ser ni en blivande virkad handduk, om jag nu inte får något annat infall.
250 g

Och här ser ni tre stickade handdukar. Inspirationen till dessa kommer från stickcaféet.
300 g

Här ett blivande babyplagg, som ska skickas med posten.
150 g

Här en tvåfärgad virkad korg.
600 g

Och här några bra att ha nystan. Borde jag förresten ändå ha tagit den här färgen till den virkade sjalen?
200 g

Och så måste man ju ha verktyg om det ska bli till någonting.

Nu har mitt garnlager svällt ut så att jag har rejält dåligt samvete. Självklart behöver jag allt det här garnet, men nu borde jag ju då strängt taget inte sitta här utan sticka, sticka, sticka...

Stort tack för trevligt sällskap till alla som var med. Och hur det nu än är så blir man glad av garn.
Tack mamma!

Önskar er alla en riktigt bra start på sommarmånaderna. I morgon är det redan den 1.6. Vart har maj tagit vägen?

Inga kommentarer: