tisdag, maj 01, 2018

Så fina gåvor

Oj, vet ni, nu måste jag börja med att be om ursäkt. Jag är nämligen en riktig miljöförstörarskurk! Till mitt försvar måste sägas att: "Jag visste inget". Och det är riktigt sant. Det hela kom fram först i nyheterna igår: Man ska inte köpa folieballonger. Suck! Och det gjorde ju jag redan i torsdags!
Igår på eftermiddagen var den rättmätiga ägaren, nämligen lilla M och hämtade sin ballong. Lyckan var stor! Lyckan är att ha en ballong. Roligt var det också att bekanta sig med mormor och morfars nya duk! Så många olika figurer och så granna färger.

Jag hoppas att ni alla har haft en riktigt skön valborg och så hoppas jag att ni inte är alltför lessna över dagens busväder. Det är inte jag, för vet ni vad? Jo, man har inte kunnat kratta idag. Puuuh! Morfar i huset påstår att grannen redan har allt krattat. Jag svarar med silkeslen röst att vi inte ska med i någon granntävling, för grannarna har också betydligt större och flera bilar än vad vi har här på andra sidan vägen. Efter det gruffar han endast lite.

Idag har man inte heller kunnat tvätta fönster, tack och lov. Nej, stillsamma innesysslor med mycket hjärngymnastik, det är vad jag har sysslat med. För X antal år sedan låg jag på BB i grannstaden den här dagen och hade då fött vår andra son. Då var det läkarstrejk, så jag blev hemskickad efter ett besök på morgonen på valborgsmässoafton. Nej, nej, sades det. Det skulle ta länge än. På kvällen låg jag hemma på sängen och vred mej i plågor och sonens far blev allt oroligare medan jag envist höll fast vid att jag minsann inte åker tillbaka dit. MORR! Till sist lyckades han övertala mig och niotiden på kvällen åkte vi iväg och strax efter midnatt såg son nummer två i ordningen dagens ljus. Med tanke på hur det är idag med långa avstånd och fulla BB-avdelningar, så ja, än en gång: "Det var bättre förr!"

Att jag idag har kunnat syssla med hjärngymnastik på hög nivå beror på min snälla kusin C. Hon kom med så många fina gåvor:
Ser ni, hela två svenska korsordstidningar, Backers goda skärgårdslimpa (den är alltså från Raseborg!), kaffe, Fazers blå, en påse dadlar och grönt te med lakrits- och mintsmak!
Tack än en gång.

Av kusin A fick vi en så här fin rosenbegonia, precis i min favoritfärg. Tack!

Igår kväll fick jag äntligen färdiga ett par herrssockor. Skönt!
Så idag fick jag väl börja på någonting nytt? Nej, icke då. Bäst att ta itu med förra årets enda UFO, en tröja som jag börjat på den 2.5.2017! Men ack, ack, ack. Varför hade jag inte antecknat storleken? Varför hade jag inte samlat alla garnnystan, som behövs i projektkassen? Och varför stod den röda lilla varvräknaren på 8? Vågade jag nu avmaska vänster framstycke? Eller vänta nu är det höger framstycke, som är färdigstickat?
Härefter skall nog allting noggrant skrivas upp och därmed basta. Hur mycket hjärngymnastik jag än håller på med, så inte kommer jag ihåg ett år senare hur jag hade tänkt med min stickning. Suck!
Men det positiva är att nu hittade jag hela två uppsättningar med strumpstickor nr 3. Jihaaa! Stickorna fanns i bottnen på tröjprojektkassen.

Och nu, nu ska jag jobba lite här på datorn och sedan ska jag gräva i hobbyrummet efter tröjgarnen för att kunna sticka, sticka, sticka...

Inga kommentarer: