söndag, maj 06, 2018

Våkonsert

Inte kan man ju sitta hemma och sticka en lördagskväll eller hur? Inte precis för att jag har hunnit sitta värst många kvällar och sticka heller, men...

Ja, alltså igår tog jag mej nästan en hel kilometer hemifrån och njöt av en fin vårkonsert

Lokalen var dekorerad med ballonger och serpentiner. I pausen bjöds publiken på mjöd och munk. Inte illa.

Både Lovisakören och den gästande kören, Helsingebygdens kör, sjöng så det stod härliga till. Lovisakören sjöng bland annat Där gullvivan blommar. En sång med så fina textrader, bland annat: "Men det lilla och enkla som jag vårdar så väl,
som är mäktigt att tämja har en plats i min själ".

Texten är av Pugh Rogefeldt och musiken av Mikael Rickfors. Sången låter så fin i Lovisakörens tappning.

Helsingebygdens kör dirigerades av Tomas Takolander, längst till vänster här i bild. Han är nybliven Lovisabo. Kören sjöng många traditionella sånger, bland annat Luuriallalei. Härligt.

När båda körerna uppträdde tillsammans blev det ett mäktigt sound.
Tack till båda körerna för en fin lördagskväll!

- Det har int hänt nånting ännu, klagade jag för min hulda moder i telefon senare på kvällen.
- Va sku det hända då, frågade hon något förvirrad.
- Nå minns du int, det stod i mitt horoskop att mitt liv sku ta en ny inriktning och ingenting har hänt ännu.
- Tror du på horoskop?
- Joo, om det står bra saker.
- Men int kommer det så där meddetsamma. Sånt händer långsamt. Du måste vänta.
- Nää, för nästa vecka får du en ny tidning och då kommer det ett nytt horoskop, så det måste ju ske nu fort som sjutton.
Och så skrattade min mamma åt mej. Jag är nog för barnslig. Men medge att det låter spännande när det står att ens liv ska ta en ny inriktning. Frågan är nu om jag ska välja att styra bilen till höger eller vänster för att ta en ny riktning? Eller ve och fasa, styra rakt fram?!

Önskar er alla en skön söndagskväll!

Inga kommentarer: