lördag, december 05, 2020

Redan julafton

Kära vänner, igår var det julafton här hos mej. Och det riktigt på riktigt. Hemliga julgubben hade ju skickat paket. Och det öppnade jag igår tillsammans med andra likasinnade på vårt julfest-stickmöte-online. Och det var så roligt, för alla blev så glada över sina paket, som öppnades turvis. Det var riktigt spännande att se hur uppfinningsrik den hemliga julgubben hade varit. Och i det här fallet kan jag lugnt säga: Hurra för den digitala tekniken, som möjliggjorde vår samvaro. Hurra också för Lankahelvetti, som arrangerar mötena. Och hurra för alla som deltar och delar med sig av dråpliga historier, tips och tricks inom stickning och hantverk. Dubbelmorfar trodde att jag blivit snurrig igår då jag satt och skrattade högt framför arbetsdatorn. Om han skulle ha hört berättelserna om fördelen med bilar, som har bakhjulsdrift, på snöiga och isiga vägar, så skulle han ha blivit riktigt upprymd. Han skulle gärna slira omkring han med, men nuförtiden finns det så mycket som stoppar bilarna, så det går liksom inte riktigt att öva vinterkörning, så som förr i världen. Å andra sidan, det har inte varit mycket vinter att tala om här nere i södern på ett tag nu, så...

Förstås diskuterades också corona-situationen och nu är det inte gott att vara nylänning inte. Många klagade över att det var så proppfullt i affärerna igår och att det knuffades och skuffades och människor var utan munskydd. Själv fick jag nästan en kram då jag var och tog ut mitt paket igår. Damen såg mycket konfunderad ut då jag ryggade förskräckt bakåt och förtvivlat försökte hålla säkerhetsavstånd. Jag är rädd om seniorerna, jag!

För övrigt hade jag smått räknat med att det skulle gå att åka österut och julhandla den enda julklapp jag behöver köpa, den åt M. Den finns inte att få härifrån stan och skulle alltså finnas i den östra grannstaden, som inte vill ha besök av oss besmittade nylänningar. Så hur ska jag göra nu? Beställa på nätet? Njaaa, i de flesta webbutiker är just den varan slutsåld, så...

En så här fin julklapp fick jag av hemliga julgubben. Ni ser att min jul är räddad och att jag hade julafton redan igår. 300 g sockgarn i härligt juliga färger. Supergott Kanonte (ja, jag måste ju bara smaka på det i morse!) från Lehmus rosteri, kattleksaker och Gröna kulor. Mums! De sistnämnda måste gömmas på ett idiotsäkert ställe, så jag inte äter upp dem före julafton. Tur att dubbelmorfar inte är lika förtjust i dem som undertecknad.
Stort TACK till Kati M, för den fina julklappen.

Nu önskar jag er alla en riktigt skön lördagskväll.


Inga kommentarer: