måndag, september 11, 2023

KyJy – 5

 Lauantaina valmistui perussukat lapsenlapselle.

5. Perussukat lapsenlapselle
Aloitus: 2.9.2023
Valmis: 9.9.2023
Langan menekki: 66 grammaa
Lanka: Ullis, Rusta ja vähän 7-veljestä, Novita
Puikot: 3½
Virkkuukoukku: 3½ 
Ohje: Ihan tavalliset perussukat, viiden minutin sydän BautaWitch

4. Bassockor åt äldsta barnbarnet
Start: 2.9.2023
Färdig: 9.9.2023
Garn: Ullis från Rusta och 7-bröder från Novita till det virkade hjärtat
Åtgång: 66 g
Stickor: 3½
Virknål: 3½

Roligt att sticka lite enklare saker, så att de blir färdiga. De här sockorna blev klara i lördags. Ullis-garnet var en ny bekantskap för mej. Jag vet att en del tycker att man inte ska köpa sånt där "marketgarn", men det här var riktigt trevligt och lättstickat. Rätt mjukt också. Enda kruxet är nog att det står Made in Turkey på det. Man ska ju hålla sig till varor producerade på närmare håll. Men nu är det testat och bra så. Det blev ju lite kvar från 100 grams nystanet, så det lär bli att smyga in garnet i nåt annat sockprojekt.
Färgrapporterna var olika långa, så jag försökte inte ens få den oregelbundna randningen att stämma.

Bra saker idag:
  • Sovmorgon och jag sov ända till nio. Bisin min försökte väcka mej vid åttatiden, men då stönade jag bara att jag vill sova och så gjorde jag det.

  • Fick vara ensam hemma på förmiddagen och det var skönt, för nu hann jag få ett skaft till en herrsocka färdigt.

  • Bisin min lagade mat innan jag skulle iväg till kvällsjobbet i västra grannstaden. Potatis ur landet, sallad med gurka och massor av persilja samt köttbullar. Nu är vår egenodlade potatis slut, så härefter måste man komma ihåg att köpa knölarna!

  • På jobbet bjöd en kollega på varm kakao.

  • Och jag fick bra tips och råd inför en projektdag på kommande.
Önskar er en fin tisdag!


Inga kommentarer: