torsdag, september 14, 2023

Stannar hemma

 – Du stannar sen hemma i lördag, hojtade bisin min vilt i morse.
– Öööh, muttrade jag i halvvaket tillstånd och förstod precis ingenting. Vadå stannar hemma? En lördag? Det går väl inte för sig? Vad hade den där bisin åter fått för sig?

Nå, jo, det visade sig att han hade läst gratistidningen, som kom i postlådan igår. Och han hade läst den noggrant, bland annat om Novita. Nu upptäckte han att det ordnas höstmarknad i Koria hos Novita.
– Du behöver inte fara dit, för du har redan tillräckligt med garn och du hinner inte sticka ändå.
– Men har du ringt till stickväninnan B redan? Hon kanske inte vet om det här, fortsatte bisin min.
Då började jag skratta:
– Jo, hon tipsade mej redan för tre veckor sedan.
– Och ingenting har du vågat säga åt mej!
– Nä, du hör ju inte på ändå. Men det står uppskrivet på min månadslista. Den finns ju där på kylskåpsdörren, så du behöver inte göra annat än läsa!
Han muttrade lite besviket och körde iväg till grannbyn. Lite synd är det allt om bisin min, eller hur?

Bra saker idag:
  • Sovmorgon och jag var uppe redan halvåtta. Kanske det är därför jag är så gäspiger just nu?

  • Kom bra igång med ett projektarbete. Första sidorna färdigt skrivna på både finska och svenska och jag har upplägget någorlunda klart för mej.

  • På förmiddagen ringde en trevlig dam och erbjöd mej jobb. På stående fot tackade jag ja till ett försök. När jag berättade det här, skrattade bisin min hjärtligt:
    – Jag sa ju det, du kommer att få jobb som pensionär!

  • Strax efter det, så kom följande telefonsamtal, den här gången från arbetskraftsmyndigheterna. Nej, nej, jag ska bli pensionär, så jag ska inte vara kvar där i deras rullor. Att jag hamnat där beror på att jag endast jobbat 60% här i stan och sen har fyllt på med timmar i de övriga instituten. Det innebär att jullov, sportlov och sommarlov har jag så låg lön att jag har fått tillämpad dagpenning för att jag varit arbetslös under den tiden. Under de senaste två åren har jag inte lyft någon dagpenning alls, för jag har jobbat med så mycket annat.
    Men nu är det alltså fixat, jag är avpolletterad! Beslutet finns redan i suomi.fi och i Omaposti. Det går snabbt undan.

  • Jag hann sticka hela nio varv på herrsockan innan jag skulle iväg till jobbet.

  • Har klarat av veckans sista kvällsarbete.

  • Klarade också av att rädda ett apple-ID, som användaren tappat lösenordet till. Ett gott råd, håll reda på era lösenord! Det förenklar det digitala livet.
Önskar er en riktigt fin fredag!


Inga kommentarer: