måndag, februari 12, 2024

Len sockor

Igår fick jag äntligen de små ljusblå sockorna färdiga!

Modell: Len sockor
Start: 28.01.2024
Färdig: 11.02.2024
Garn: Nummi från Novita
Åtgång: 54 g
Stickor: 3½
Design: Linda Permanto

Tänk att det ska ta så lång tid för mej att få ett par små sockor färdiga. Det här mönstret fanns i Novitatidningen nummer 3/2023 Hösten. På finska heter sockorna Pehmeästi och där torde diagrammet vara rätt. På svenska är det fel.

Jag gjorde lite egen twist på mina sockor och följde inte mönstret slaviskt. Jag gjorde till exempel längre resårmudd och slutade med flätorna på ovansidan vid tåhoptagningen istället för att bara fortsätta. Så de här sockorna är lite annorlunda. Kanske jag borde sticka ett par till helt enligt mönstret? Men...

Garnet är nytt för mej. Ett garn, som stickväninnan V varnade för eftersom de där färgade "priplorna" inte hålls på! Hon hade förstås rätt, men ganska bra har det gått ändå. Få nu se hur det blir då sockorna är i användning.

I kväll såg jag Herman Hagnäs i TV, så vad passar väl bättre än att lyssna på Guns Rosor?

Bra saker idag:
  • Sov ända till halvnio. Och när jag vaknade visste jag inte ens vilken dag det var. Det är att sova gott, eller hur?

  • Hittade ett borttappat kvitto, som näst yngsta sonen behövde. Tänk att jag har sån ordning i mitt kaos. Det är imponerande.

  • Paketerade en födelsedagsgåva till en kär vän.

  • Lyckades få en parkeringsplats utanför arbetsplatsen i västra grannstaden.

  • Har klarat av veckans första arbetsdag. Tjohoo!

  • Har suttit i gungstolen bredvid bisin min och sett på TV, Efter nio, där Harriet Järf hade dukat upp fastlagsbullar åt programledarna.
Ha det riktigt gott!

Inga kommentarer: