söndag, februari 25, 2024

Överraskningslådor

– Ska jag fara ut och sanda nu, frågade bisin min i morse.
– Öh, svarade jag alldeles villrådig. Karlars logik är inte alltid så enkel att förstå. Jag skulle ju inte iväg nånstans alls, så varför skulle det behövas sandas nu just?
– Varför det, dristade jag mej att fråga efter att ha harklat mej ordentligt, för att få bort alla morgonskator från halsen.
– Ja, ifall Lottobilen kommer!
– Nä, nu e du int riktigt klok. Int kommer det nån Lottobil hit int.
– Joo, du kan ha vunnit 9 miljoner. Det står här i text-TV att det var en fullträff på Lotto igår.
– Men int kommer dom ut på söndan och då skulle dom nog ha ringt först. Dessutom kan det ju vara ett helt gäng, som har spelat tillsammans och vunnit.

Jag iddes inte ens börja fantisera om de där miljonerna. Och jag vågade inte påpeka en liten, liten detalj för bisin min, ni vet, man måste ju lotta också för att kunna vinna, eller hur? Och lotta ids jag inte för sannolikheten att vinna är försvinnande liten. Det kan vilken matematiker som helst berätta för vem som helst. Oddsen är helt enkelt inte på spelarnas sida. Nog för att sannolikheten kan vara svår att förstå sig på alla gånger.

På eftermiddagen när jag var ensam hemma med katterna ringde telefonen:
– Hej, stör jag? Vad gör du, frågade bisin mins lillasyster.
– Jag svär över en sockstickning med flätor, svarade jag helt ärligt.
Jag var arg, för jag tappade maskor och jag lade tre maskor bakom när jag egentligen skulle ha en maska framför stickningen. Och det var ingen skillnad om jag använde en hjälpsticka till de där maskorna eller inte. Jag kom till samma slutsats, som min svägerska, flätstickning är inget för mej. Jag hade låtit mig lockas och luras av bilden på den där vackra sockan. Få se nu om jag envist ska traggla på eller låta det den där sockan förvandlas till en UFO.

Igår hade Mats namnsdag, så då ska väl Mats Rådberg få sjunga för oss i kväll. Och vet ni vad? Jo, han har uppträtt i Liljendal och gissa vem som fick intervjua honom backstage?

Bra saker idag:

  •  Vaknade 07:07 och steg genast upp! 

  • Äldsta sonen var iväg till sin kusin. På hemvägen veckohandlade han, tankade min bil och...


  • ... tog ut mina överraskningslådor från Naurava lankakerä!

  • Fick iväg kolumnen i god tid till torsdagens tidning. Skönt!

  • Fyllde diskmaskinen, som äldsta sonen tömt. I kväll startade jag den på riktigt. I går kväll glömde jag nämligen att öppna vattenkranen, för jag hade så bråttom till datorn när Mello skulle börja.

  • Arbetsväskan är färdigt packad. Sex arbetsfyllda veckor är det ännu kvar av vårterminen för min del. Hoppas att jag klarar av dem.
Önskar er en riktigt bra ny vecka!

Inga kommentarer: