fredag, juli 12, 2024

Slutförsäljning

Kära vänner, igår blev ni tyvärr utan blogginlägg igen och det beror på att det verkliga livet tog över, så att jag inte alls hann med något datoriserande. Till saken hör att jag var hemma först efter klockan 23 igår kväll. Och till råga på allt, så startade jag ett nytt stickprojekt!

Igår steg jag upp först halvtio, för det var så skönt att sova. Sedan såsade jag på lite och var just i färd med att planera dagens frukostintag, då vår yngsta son knackade på dörren. Han var på väg till stan för lunchintag och undrade om jag ville följa med. Det ville jag förstås.

Ingen frukost, utan jag hoppade direkt till lunchen, som vi åt på Neste Ankkurituuli. Finns inte många lunchställen öppna nu i juli i stan. De flesta går enligt a la carte, alltså matlistan eller menyn, som det så vackert heter.

Med mätta magar fortsatte vi in mot stan. Jag frågade om vi kunde besöka den lokala gardin/garn/sytillbehörsaffären, som nu har slutspurt på slutförsäljningen.
– Va, ha inte den stängt ännu? Du var ju redan dit på rea.
– Jo, men nu säljs det sista bort, för den stänger 27 juli.

Och jo, dit for vi och jag blev "medvetslös", som bisin min säger när jag tappar vett och förnuft i en affär. Hem kom jag med:

Garn! Längst framme Kuura med glitter.

Isoveli behövde jag till mitt nya projekt, så det var som hittat!

Utan verktyg kan man inte handarbeta, så lite stickor och virknålar måste jag ju bara ha. Väl hemma så saknade jag strumpstickor nummer 4½. Borde ännu ha köpt en sådan förpackning. Men det visste jag inte då i  affären.

Nån gång ska jag sy också, hoppas jag i varje fall. Lite garn att stoppa med och annat smått och gott.

Tygmärkena kostade 1 €/märke. De här två valde yngsta sonen ut åt mej medan jag köpte gummibanden.

Och så förbereder jag mej inför julen med paketpapper och servetter...

... kuddfodral och...

... en julduk/jullöpare.

– Det där är sen int en leksak, sa ägarinnan.
– Jag vet, svarade jag glatt och köpte fåret ändå! Hen får ingå i min fårsamling, som nu består av hela två stycken!

I affären blev det ännu massor kvar för er andra att fynda. Sorgligt är det att hon slutar. Nu kan man inte kvista in och få knappar till diverse stickprojekt. Nej, nu måste man planera ordentligt från början och sen åka iväg nånstans. Suck!

Från mataffären kom jag hem med senaste numret av Allers.

Och kan ni tänka er, jag klarade direkt av tre gula rutor i A-korsordet. Det ni!

Igår innan vi skulle iväg på visit söderöver, hann jag lägga upp maskor till det här projektet, Kaarna-halvvantar. Och vet ni, efter kaffet/teet med supergod blåbärsbulle, vågade jag faktiskt dra fram min stickning! Inte ens bisin sa ett knyst om det. Husvärden lade in beställning på en stickad mössa, få se om han menade allvar.

Nu önskar jag er alla en riktigt skön fredagskväll.













Inga kommentarer: