måndag, juli 22, 2024

Tomatfrossa

Igår i duggregnet var jag ute och plockade in tomater.

De är små och det för att jag inte plockade bort tjuvarna i tid. Men de är goda och de är egen odlade! Bisin min, som inte äter tomater, tycker att jag ska ge bort alla tomater. Klart jag delar med mej, men jag vill nog ha lite själv också.

– Nå, hur känns det att vara från Närpes, frågade bisin min.
– Öh?
– Ja, du har ju plockat tomater!

En tomatkvist hade brustit, så den tog jag in. Få se om de där gröna tomaterna alls blir röda. Måste kanske placera vasen på ett soligare ställe. Bisin min har förbjudit mej att lägga in gröna tomater.
– Det är ett ryskt påfund och sånt ska vi inte ha här, sa han mycket bestämt.

Makaronilådan är nu i ugnen, bäst att passa på med ugnsmat nu när det inte ännu är jättehett ute. Men det höll på att gå överstyr, för när jag blandade äggstanningen gjorde jag dubbel sats. Då skulle allting ha runnit över och nån skulle ha varit tvungen att städa ugnen till råga på allt. Det här är nog ett alldeles tydligt bevis på att jag INTE ska hålla på med matlagning, eller hur?
Bäst att dra fram stickningen istället!

Önskar er alla en riktigt skön måndagskväll.

Inga kommentarer: