måndag, juni 11, 2018

En liten sommarutflykt

Idag rattade morfar i huset min Adam plåtlåda österut. Framme vid Bruket gick vi på konstutställning på Stallvinden. Intressant med mycket att titta på. Jag gillade många av tavlorna och skulle nog ha kunnat vara där hur länge som helst. Men utställningen är öppen först från och med i morgon och dessutom började min mage skrika av hunger och sånt kan inte ignoreras.

I Galleriet V2 ställer hela elva konstnärer ut. De hör till Art Point ry-föreningen. Konstnärerna jobbar i olika tekniker: Oljemålning, akvarell, akrylmålning, keramik, skulptur, blandteknik, interaktiv konst och enkaustik. Det sistnämnda har jag mej veterligen inte stött på förut. Så idag har jag igen lärt mej någonting nytt.
Här är två tavlor gjorda i just enkaustik av Sari-Aino Tolonen. Spännande.

Det var mycket färger. Här får Terttu Tuiremos tavlor fungera som exempel på det.

Och lite annorlunda tavelformer. De här är målade av Marju Karlsson.

Uppgrävda granrötter blir till fiskskulpturer i Liisa Waalis händer.

I Aulagalleriet ställer Juha Siirto ut skira akvareller. Han inspireras av naturen.

Allra bäst gillar han att måla björkar. Och det är ju nog något väldigt finländskt över det trädet.

Petri Merta i Vindsgalleriet gillar starka färger och att måla i akryl. Han är något av en surrealist.

Här en tavla om passion. Hans färgskala med rött gillar jag. Hans teknik är spännande. Ansiktena är målade på säckväv och sedan limmade på duken. Han hade också ställt ut grafik.

Sevärda och spännande utställningar,  fritt inträde. Pågår till den 8 juli. Öppet tisdagar - söndagar klockan 11 – 17.
Det finns mycket mer att se på än vad jag nu har visat för er här.

För att få mat i oss körde vi vidare österut till stans grannkommun. Påminn mej om att jag skall ha halva portioner och inget annat. Jag orkar nuförtiden nästan aldrig äta upp den portion, som kommer på tallriken från köket. Som sagt, härefter halv portion eller gående bord där jag kan plocka åt mej själv.

Idag serverar jag inget bakverk, för jag har helt enkelt inte hunnit baka. Jag hamnade nämligen på en datautryckning här på kvällen. Efter min ringa insats med några musklick så blev det kvällste och trevlig samvaro. Tack för det. Kvällste i byn blir kanske en vana om det fortsätter så här!

Inget stickande eller virkande för mej idag och nu blir det ännu lite nattjobb innan jag med gott samvete kan lägga mitt huvud på kudden. Ingen fara, jag ska bara korrekturläsa lite. Och dessutom kan jag sova till halva dagen imorgon om jag vill! Så skönt att vara ledig!

Inga kommentarer: