lördag, juni 30, 2018

Saliga Selma

Vad tog jag då med hem från Värmland förutom alla minnesbilder?

Jo, Saliga Selma fick följa med hem.
Det är en pressad ost, lagrad 4 - 5 månader. Den köpte jag i Lakene ostgård.

Av lillsyrran fick jag tidningen Amelias sommarnummer, som hade både kryss och sudoku, som extra tidningar. Den sistnämnda försvann till grannbyn i torsdags.

Så fick jag de här fina servetterna. De kommer till användning genast imorgon.

Och så den här fina anteckningsboken samt en korsordspenna. Här kan jag nu kolla alla orter och sevärdheter som finns kvar att upptäcka i Värmland. Tack lillsyrran för de fina gåvorna.

Jag besökte ju den lokala garnaffären i tisdags.

Lokala garnaffärer måste ju stödas, inte sant? Så det blev ett litet inköp av bomullsgarn. Summer Cotton nystanen kostade endast 2 kronor/styck, så jag borde nog ha tagit lite flera än 4 ynka nystan. 200 g
Matilda verkar vara ett mjukt och skönt bomullsgarn, också det från Svarta Fåret. 200 g
Som vanligt kom jag på efteråt att jag borde ha köpt betydligt flera nystan. Men mitt mantra nuförtiden är ju: "Jag behöver inget garn". Men det kan ju inte vara sant, eller hur?

Sedan gav jag katten i det svenska och köpte det här tyska garnet för att sticka mej ett par sockor i bomull. Få se om det blir så eller om jag använder garnet till något annat. 200 g.
Och förstås måste jag ju bara ha de där strumpstickorna i den där fina färgen. Sedan får man hoppas att de också är sköna att sticka med. Visserligen är de nummer 4 och jag har använt lägre nummer på strumpstickorna nu, men färgen gick bara inte att motstå.
Garnkilona bara sväller och sväller. Det går på skrutt med bantningen. Buäääh!

Här hemma hade det också hänt en hel del medan jag var borta.
Morfar i huset gav min Adam-plåtlåda en översyn, bytte ut delar och mekade innan han tog sig till besiktningskontoret. Plåtlådan klarade besiktningen. Nu får jag alltså skurra på ett år till. Tack för det.

Morfar i huset och den äldsta sonen frostade av vårt lilla frysskåp och städade bakom det. Tack för det.
Morfar i huset kokade sylt på en kvarbliven bärask och satte upp en hylla ovanför frysskåpet. Tack för det.

Äldsta sonen köpte en skohylla från återvinningscentralen. En hylla, som passar perfekt under kapphängaren. Nu är det ordning på våra skodon. Tack för det.

Morfar i huset fick upp en tvättlina på balkongen, så nu går det att hänga tvätten ute igen. Tack för det.

- Du har inte vattnat den, utropade jag förskräckt åt morfar i huset då jag såg min halvdöda Lyckliga Lotta.
- Han har vattnat ihjäl den, konstaterade äldsta sonen.
- Du planterade inte den tillräckligt bra, muttrade morfar i huset och pekade finger åt mej.
Snyft, synd om Lyckliga Lotta.

Ikväll bjuder jag på kaffe/saft och bulle på Skeppsbron. Eller nåja, jag och jag, det är tidningens läsarfest, som börjar klockan 18. Hjärtligt välkomna!

Och nu, nu måste jag fnatta runt här, röja bort tidningar och annat småkrafs innan västnylänningarna anländer. Morfar i huset har redan tvättat köksfläkten. Han är duktig han.

Hoppas att vi alla får en riktigt skön lördagskväll!


Inga kommentarer: