tisdag, april 16, 2024

Som en packåsna

– Va e hii för bloomor, frågade bisin min i morse då han äntligen fick sömngruset ur ögonen.
– Det är mina pensionärsblommor, som jag fick igår.
– Men du jobbar ju ännu, så int ska du få bloomor.
Till det där iddes jag inte ens svara nånting, för vi har gått igenom mina timläraruppdrag femtioelva gånger minst. Men han kommer inte ihåg nånting ändå, tyvärr.
Och tänk att han missade blombuketterna igår kväll.

Igår när jag for iväg till jobbet var jag lastad som en packåsna, för jag hade med mej allt, som jag skulle lämna tillbaka samt veckotidningarna, som jag sorterade ut igår.
När jag kom hem igår kväll var jag igen lastad som en packåsna, blombuketter, en stor present, en tårta samt en del papper från jobbet, som jag tog med hem. Jag har verkligen satt mina armmuskler på prov!

Bra saker igår:

  • Ingen väckarklocka!

  • När jag stod och tvättade tänderna knackade det på vår ytterdörr. Där stod yngsta sonen! Tur att jag var vaken och uppe. Han fick bilnycklarna till min Adam plåtlåda.

  • Nu är jag alltså billös och kan inte åka nånstans utan skjuts! 

  • Tur att jag igår fick åka med min kollega till och från jobbet i västra grannstaden. Riktigt bekvämt.

  • Igår lämnade jag in nyckeln till arbetsplatsen i västra grannstaden. Det var min sista undervisning där.

  • Och jag blev uppvaktad med den här blombuketten och en prinsesstårta av en av mina aktiva och ivriga deltagare. Tack!

  • Och den rara kvällsvaktmästaren kom ihåg mej med en innehållsrik och tung presentkasse och...

  • ...en stor blombukett!




  • Innehållet i presentkassen var digert: Choklad, kakao, rosévin i en så vacker flaska och en stickmugg! Ja, ni förstår att jag var så överväldigad igår att jag inte hittade ord!
    Stickologen skulle ju kunna bli min nya titel, inte sant?

  • I presentkassen fanns också ett stort vitt kuvert. I det kuvertet fanns en härlig frågesport om historiska digitala händelser. Riktigt kul och jag uppskattar verkligen att den är hemgjord.
    Så många fina gåvor. Stort, stort TACK för dem.

  • Jag fick också ett fint kort som önskade mej många sköna stunder, som pensionär.

  • På baksidan av kortets kuvert hittade jag en sån här rolig bild som visar hur jag med raska steg går in i pensionärstillvaron. Riktigt kul.

  • Klarade av veckans första och sista arbetsdag. Lite vemodigt, men samtidigt skönt att få egen tid.

  • Min telefon meddelade att jag hade använt den 32 minuter mindre än förra veckan. Tjohoo! Nu är jag på väg i rätt riktning, eller hur?
Bra saker idag:
  • En skön dag utan stora måsten.

  • Äldsta sonen lagade mat.

  • På eftermiddagen var jag iväg med bisin min till västra grannstaden. Han behövde bett till schaktbladet och jag behövde egentligen ingenting.
    Jag hittade dock längst borta i Mikrokulma en förpackning med två varvräknare. I kassan tittade damen på förpackningen och undrade vad det var för nånting. Då berättade jag vad de där små tingestarna skulle användas till. Hon blev riktigt ivrig och skulle köpa en förpackning åt sig själv.
    Jättefin service av den unga killen i IKH-disken. Han skulle till och med ha kommit och hjälpt att lyfta betten i bilen. Härligt med sådan betjäning och trevligt att den dessutom går på svenska. Tack för det!

  • Var tvungen att besöka Motonet igen. I fredags var jag ju där med yngsta sonen. Vi köpte en reparationsbok, ja alltså bisin min surfar ju inte på nätet, så han måste ha en bok att slå upp i för att kunna reparera bilarna! Bokens pris, 29,90 € fanns två gånger på kvittot och så skulle det inte vara. Jag stegade alltså direkt till infodisken där jag blev snabbt och effektivt betjänad av mr J:s syster. Den nyanställda i kassan visste inte hur systemet fungerade, så hon hade glömt att dra bort det där att boken söktes, därav dubbeldebitering. Men nu gick summan in på yngsta sonens konto. Frid och fröjd.

  • När jag nu stod där vid infodisken passade jag på att fråga efter de där Patriot Spinnerbaitväskorna, som är så bra att förvara rundstickor i. Och jodå, 12 stycken är beställda till Borgå Motonet. Nu gäller det bara att hålla stenhård koll på när de kommer, så de inte tar slut igen.

  • Jag har hunnit både sticka och lösa korsord idag.
Önskar er en riktigt fin onsdag!

Inga kommentarer: