fredag, april 19, 2024

Tre rätters middag

Fredag kväll, utanför fönstret snöar det och marken är alldeles vit, för vi har minusgrader. Här i min lilla vrå av världen händer det grejer hela tiden. Och det fast jag försöker leva ett lugnt billöst liv!

Tro det eller ej, men igår kväll hamnade jag igen till Motonet i västra grannstaden. Tredje besöket inom loppet av en liten vecka. Tur att mr J följde med bisin min till västra grannstaden idag, så behövde jag inte åka längre än in till stan.

Bra saker:

  • Trivsamt med en liten åktur västerut tillsammans med yngsta sonen igår kväll.



  • Ingen av oss hade ätit på dan, så vi valde en tre rätters middag på Rosso. Vi inledde med en god och len tomatsoppa. Lövbiff med tillbehör, som varmrätt. Och alldeles, alldeles ljuvlig, lagom kladdig varm chokladkaka med glass, som dessert.

  • Jag tog faktiskt en fördrink, Limoncello Spritz. Jag hann knappt smutta på den innan vi fick maten till bordet, så det blev nog mera en efterrättsdrink!

  • På hemvägen handlade vi. Och förstås måste jag ju köpa den här nyutkomna virktidningen. Här är många lockande virkruteprojekt.

  • Från tidningshyllan rusade jag iväg med sån fart till kassorna sju och åtta, att yngsta sonen hade fullt sjå att hänga med.
    – Va ska du hit och göra, de här kassorna är ju stängda?
    – Jo, men här finns ju svenska tidningar, svarade jag och nappade blixtsnabbt senaste numret av tidningen Lyckokryss.
    Yngsta sonen stönade och han har min fulla förståelse. Jag borde ju absolut slänga bort och inte köpa till. Men... ja, jag har redan haft stor glädje av den här tidningen.

  • I morse bjöd jag till riktigt ordentligt och bredde frukostsmörgåsar med sallad, skinka, ost, gurka och paprika på. Alltid roligt att överraska karlfolket.

  • Det blev ingen provlappsvirkning med halvstolpar igår. Men det blev det idag. Och som vanligt stämmer bredden, men inte höjden. Sen hittade jag inte heller någon virknål nummer fyra, så jag kunde inte testa att virka en ny lapp.

  • Däremot hittade jag tumstocken, som jag ärvt av min hulda mor. Nu kan jag alltså vara bombsäker på att jag har mätt helt rätt.

  • När jag skulle starta min virkning, så blev det till ingenting. I beskrivningen stod det att det här är en popcornmaska. Men det stämde inte alls. Det borde vara en puffmaska om jag förstått saken rätt. Nånting i den där beskrivningen verkar inte riktigt vara som det ska. Jag rev upp alltihopa och gömde undan både garn och virknål. Kanske jag kan testa på nytt i morgon?

  • Yngsta sonen var och hämtade storebror och undertecknad idag vid lunchtid. Vi var iväg till stan. Den yngsta och undertecknad lämnade tillbaka våra nycklar, som gick till Mi-huset. Skönt att ha fått undan den lilla detaljen. Så nu var det sista gjort också för Lovisas del.

  • Vi åt lunch på Newroz. Som vanligt orkade jag inte med en hel pizza, så det blev att ta hem en låda.


  • På hemvägen tog mina söner ut min nordiska sockbox nummer två.

  • Till middag lagade äldsta sonen makaronilåda. Bisin min orkade dock inte äta, för han hade varit till Ripakka på mat med mr J.

  • Jag tog hand om disken.

  • Idag beställde min väninna biljetter till en handarbetskryssning. Tjohooo! Sista maj bär det av. Hoppas att snön har smält bort till dess. Ska bli riktigt härligt att komma ut på havet tillsammans med likasinnade.
Önskar er en riktigt fin lördag.

Inga kommentarer: