tisdag, november 30, 2021

Lillajulsgran

Jaha, hör ni, så har vi då överlevt vinterns första månad. I morgon börjar nedräkningen, är ni beredda? Kylig nordan ikväll då jag återvände från jobbet i västra grannstaden och -11 grader ute. Brrr! Fick värma mej med yllesockor på fötterna och varm kakao i magen när jag väl var hemma.

För tillfället har vi vår årliga julljus diskussion i detta hus.
– Nej, vi ska inte sätta upp julljus ännu. Det är inte bra för miljön, säger dubbelmorfar.
– Men tänk så mycket ljusare och gladare allting blir.
– Tänk på elräkningen.
– Men vi kan ha led eller ljus med batterier.
– Tänk på miljön. Har du nån som helst aning om vad som finns i batterierna?
I det här läget ger jag upp. Det är ingen idé att fortsätta. Dubbelmorfar vill inte ha upp julljusen före julafton och så är det nu bara.

Döm om min förvåning då han gick med på att skaffa lillajulsgran. I lördags stod den under kapphyllan och väntade, men i söndags fick den plats på bordet.

Och se hur han har klätt granen! Tror ni att det är nån slags ställningstagande? Någonting, som har med mina garn att göra?
– Men den har ju inga ljus, sa jag.

Igår när jag var hemma på håltimmarna, för att äta, såg jag att nu hade han lagt lite ljus i lillajulsgranen! Håhåjaaa. Är det här fråga om en stillsam protest? Eller är det fiffig humor?

Dagens bästa nyhet fick jag höra i grannstaden idag. Menita ska öppna affär där! Tjohoooo! Ska bli riktigt, riktigt roligt med en garnaffär med brett utbud igen. Vet dock inte om jag vågar gå dit?! Kanske alltför farligt.




Inga kommentarer: