måndag, april 06, 2020

Mitt i natten!

- Va håller du på me, hojtade dubbelmorfar igår från soffan då jag började slamra i köket vid 21-tiden.
- Jag tar fram mjöl.
- Va, ska du baka mitt i natten?
- Jo, för...
- Va, e du int rikit klok?
- Jo, men det...
- Degen ska ju jäsa!
- Jo, men...
- Vet du alls hur lång tid det tar?
- Jo, men...
- Int ska du idas baka nu så här sent!
- Jo, men...
- Kom hit nu och sticka istället!
Suck!

Som ni märker, jag får inte en syl i vädret i det här huset! Och nej, jag är inte riktigt klok, men jag ville ha nybakat jästbröd, så det var bara att sätta igång. Knäckebröd är ju nog bra, men omväxling skadar inte!

Och jo, strax efter midnatt kunde jag ta den här "fulingen" ut från ugnen:
Inte världens snyggaste bröd, men det finns inte mycket kvar av det nu i kväll längre! Jag öste i nästan allt jag hade i mjölväg i brödet: Grovt vetemjöl, semlemjöl, rågmjöl och havregryn.

Och nej, dubbelmorfar har helt rätt, jag ska inte baka mitt i natten. Dels var jag ju tvungen att smaka på det. Åååh, så gott med varmbröd när smöret smälter på brödskivan...
MEN det är inte bra att äta mitt i natten, såvida man inte har varit ute på dans och vill ha en liten nattbit innan man liksom åker hem igen!

Och så sprider sig den ljuva doften av nybakat bröd i hela huset...
MEN det är inte så bra när man ska sova och magen börjar knorra efter flera brödskivor med smält smör på...

Inga kommentarer: