söndag, april 26, 2020

Gårdagen

Så var det söndag igen och veckan har försvunnit i rasande fart. Vart den tog vägen är det ingen som vet. Inkommande vecka byter vi redan till sista vårmånaden. Vart har den här månaden försvunnit? Trots att jag mestadels hållit mej hemma i karantän, förutom då butiksresorna, så har tiden bara flugit iväg.

Till dotterns stora fasa har vi lite börjat lätta på restriktionerna här hos oss. Så hade vi alltså dubbelmorfars storasyster här på besök i fredags, därför plättkalaset. Hon anser inte att hon hör till riskgruppen även om både undertecknad och dottern är osäkra på det.

Igår var vi iväg till västra grannstaden, för vi var bjudna på kalas! Innan vi kom så långt, så måste dubbelmorfar prompt in via Tokmanni för att få två borrbett! 
Vid ingången stod en anställd och sa att det inte går att betala inköpen med kreditkort, utan endast med debit.
- Va mena hon nu, undrade dubbelmorfar då vi bekymmerslöst travade in i affären.
- Äh, inget att bry sig om. Det är lugnt, svarade jag helt aningslöst.

Som vanligt blev det ett butiksvarv i expressfart, för att dubbelmorfar gick bredvid mej och gnällde så fort jag stannade och såg på nånting:
- Kom nu, vi ska int ha någo.
Jag hann nappa åt mej en liten säck med hushållspapper, en liten grej åt M och lite chips till valborg.
I kassan fick vi vänta rätt länge, trots att där endast fanns en framför oss och hon redan var förbi kassan med sina varor. Hon provade och provade med sitt betalkort, men det gick inte. Så hon packade ihop sina varor, lämnade dem hos kassadamen och försvann i raskt tempo iväg för att ta ut kontanter.

Så var det då vår tur. Damen i kassan upplyste dubbelmorfar om att betalkort inte alls fungerade längre.
- Har du pengar, frågade dubbelmorfar olyckligt, för hur skulle han klara sig utan sina borrbett?
- Nej, hur skulle jag ha det, svarade jag med rätt len röst, trots min frustration.
Dubbelmorfar tömde sin plånbok på allt han hade i den. Så vi fick med oss borrbetten och hushållspappret. Chips och det andra fick vi lämna på bandet. Ingen kunde ge svar på vad det var som fallerade. Suck!
Väl hemma såg jag att det var Telias internetkontakt, som strejkade!

Vi körde iväg till automaten, så jag kunde ta ut kontanter och sedan iväg till Godisföretagets fabriksbutik. De har öppnat den nu igen! Och jag hade beställt 100 kyssar! Man fick dem till specialpris, något som dubbelmorfar observerade i onsdagens gratisblad. Eftersom vi skulle iväg västerut på lördagen så beställde jag godis från Take Away via e-post i fredags. Man ska ju stöda de lokala företagen och eftersom vi inte har en godisfabrik här i stan, så...
Förvånande nog, så fungerade bankkortet.
- Nä, vi har endast haft problem med närbetalningen, sa den vänliga damen i kassan.

Och så äntligen iväg på lilla A:s ettårskalas, ett kalas, som nu firades lite i förväg.

Dubbelmorfar hade slipat, lackat, fixat sadel, tömmar och lite extra på lilla A:s gåva. I förgrunden den lila sjalen, som jag paketerade in åt M. En sjal som vår dotter tyckte att passade henne själv perfekt!

Smurfen och Smurfina blev inte värst glada över att bli av med sin fina häst. Nu kanske ni förstår varför vi har haft en borr på matbordet?

- Hur ska vi packa in den, frågade dubbelmorfar.
- Vi har de där rosa roskissäckarna. De kunde duga, svarade jag.
- Baah, fnyste dubbelmorfar.

Och smick smack, så hade han paketerat in gunghästen! Man kan ju inte alls gissa vad där finns i paketet, eller hur?

Vi bjöds på Prosecco, kaffe/te och en supergod fisktårta.

Och på en fräsch Paw Patrol-tårta. Och om ni tror att det är storasyster M, som har valt den här kakan, så tror ni helt rätt! Bägge kakorna kommer från Kakdrottningen! Och hon kan minsann sin sak! Dottern stöder alltså också de lokala företagen.

Det var första gången, som vi besökte dottern med familj, sen jag vet inte när. Och det var så härligt! Känner mig så lyckligt privilegierad, som fick fira eftermiddagen med barnbarnen och deras familj.

Väl hemma igen var det dags för lite jobb i köket.
En full kastrull på 10 liter blev det!

I morse flaskade jag! Så nu har vi åtminstone drycken klar till valborg. Eventuellt ska jag väl göra en sats till eftersom jag redan har lovat bort några flaskor härifrån!

Sent igår kväll kom dubbelmorfars stora- och lillasyster ännu på snabbvisit. Lillasystern fick en låda kyssar med sig hem. Härligt att få träffa dem och att få dela med sig av godiset.

Gårdagen försvann alltså i ett huj! Och det med social samvaro. Att träffas online är inte riktigt samma sak.

Nu önskar jag er alla en riktigt skön söndagskväll.
Själv ska jag ta itu med tvätten, innan jag sätter mej ner och stickar lite.


Inga kommentarer: