onsdag, juni 23, 2021

När det var som hetast

Igår blev ni utan blogginlägg och det beror på två saker. För det första var det alldeles för varmt att sitta vid datorn. Och för det andra fick vi kvällsbesök av svägerskorna B och B.

När det var som hetast igår, åkte dubbelmorfar och undertecknad österut.

Vi hamnade här, i Bruket. Inne i bilen var det svalt och skönt, men ack då vi steg ut möttes vi av tryckande hetta. Hettan blev värre då vi tog oss upp på Stallvinden. Där pågår just nu riktigt intressanta utställningar.

Föreningen Taidesepät håller sin årliga sommarutställning här. 17 konstsmeder ställer ut verk av varierande storlek och art.

Valolastuja har ljuskonstnären Juha Laine valt att kalla sina fina fotografier.

Olli Korkala ställer ut 30 abstrakta tavlor. Återblickar har han valt att kalla sin utställning.

Det var så svalt och skönt i bilen att jag på hemvägen föreslog för dubbelmorfar att vi skulle åka runt hela dagen. Tyvärr tyckte han inte att det var ett bra förslag, så hem igen och svettas och full fart på fläkten.
Så hade vi då igen hemestrat i hemknutarna och för tredje gången i sommar besökt en konstutställning. Visst är vi riktigt kulturella nu?

Trevligt med kvällsbesök, så jag för en stund kunde glömma svett och myggor. Den yngsta svägerskan var så glad och tacksam för mönstertidningarna. Hon skulle gå igenom dem och de hon inte ville ha skulle dottern få. Återanvändning är superbra! Ett stort TACK till stickväninnan B för att hon inte slängde tidningarna i pappersinsamlingen.

Efter två nätter med dålig sömn, så har jag idag varit trött och irriterad. Och det värsta är att jag varit rejält gnällig och så har jag svurit över den här sommarhettan, som gör mej alldeles yr och matt. Alla myggbett kliar infernaliskt och man ska ju inte klia på dem, men...

Det som har tagit mest ner på mitt humör är att det rosa garnet jag behöver till de där garnbollarna är slut i mitt lager! Och jag skulle behöva endast fyra bollar till! Jag skulle så vilja ha färdigt hysch-pysch projektet, så jag är riktigt otålig nu.
Lite halvhjärtat och halvsovande har jag i stället virkat på min filt. Och nu finns det på en del ställen endast två virkade stolpar istället för tre. Ack nej, ack nej. Ett sådant misstag lyckades jag avstyra genom att repa upp några maskor och så få dit den där tredje stolpen i gruppen. De övriga misstagen var så långt borta att det inte lönade sig att repa upp. Jag får låtsas som om det hör till designen!

Äldsta sonen tog till all tur hand om matlagningen idag. Vi fick kycklingbiffar, ris och sallad. Riktigt gott. Han har sedan tillsammans med fadern varit iväg till stan och midsommarhandlat. Skönt, så behöver jag inte göra det heller. Som sagt så har vi ju redan ätit midsommarmiddagen! Dubbelmorfar slog ju på stort med rökt sik och nypotatis. Vet inte om han vill ta det i repris. Äldsta sonen har beställt marängkaka med jordgubbar. Ägg hade karlarna nog köpt, men jordgubbar finns det inte. De få som lyst röda på våra egna plantor har skatorna fräckt farit iväg med.

Nu dags för fläkten på högsta hastighet och så lite virkning och tidigt i säng. Ute är det nu riktigt skönt, men inne ännu fruktansvärt varmt. I morgon är det hoppeligen svalare.







Inga kommentarer: