söndag, juni 20, 2021

Österut och västerut

Igår blev ni utan blogginlägg och det beror på att här har varit full fart från morgon till kväll. Eller nåja, fart och fart, mellan varven satt vi faktiskt och bara flämtade och drack vatten!

Torsdag kväll anlände en kär gäst, H, till oss. Fredag morgon var det tidig avfärd österut.

Vi hamnade i flaggparken i Fredrikshamn. Oj, så vi funderade över de där flaggorna.

Där fanns också en staty av metall. I hastigheten hittade jag vare sig konstnär eller varför den står där.

Där det finns en park med grönt, där finns också de här fåglarna, gässen.

Och vid stranden hittade vi näckrosor. H var så ivrig med fotograferandet att det fanns en viss risk för ett ofrivilligt dopp.

Om man besöker Fredrikshamn, så är ju ett stopp vid den jättestora flaggstången ett måste. Konstigt att det inte har byggts nån kiosk, för där dräller av turister.
Eftersom det var så varmt och vi inte riktigt mäktade med allt för mycket sightseeing, så tog vi en glass och styrde kylaren hemåt. Den här gången en fransk kylare, för vi hade lånat den nästyngstas bil.

Ett obligatoriskt Motonetstopp i Kotka. Jag orkade inte ens gå in där, för den affären är så tråååkig! Vidare mot hemmet körde dubbelmorfar. Vi gjorde en avstickare till Stockfors i Pyttis.


I Stockfors pågår just nu Art Festival.

I de gamla fabrikshallarna hänger bland annat tavlor. Men här finns också modern konst i form av olika statyer och installationer.

Det här var dubbelmorfars favorit, för han tyckte den var så inspirerande. Han fick genast en massa idéer på vad han skulle kunna göra med diverse mer eller mindre kasserade prylar.

I det nyöppnade café- infopunktens bakre utrymme hänger Päivi Arvonens fina fotografier från Afrika.

I utrymmet i samband med rosteriet har Pyttis konstförening sin årliga utställning.


Jag visste inte ens att det fanns ett rosteri där. Men så är jag ju också tedrickare...

Första gången H var på konstutställning. Det ni! tyvärr gav det inte mersmak och kommer inte att bli någon hobby framöver.

Där på Stockfors området finns också fågelhuset, där den här albinoekorren har funnits i flera år redan.

Hem via Bruket och sedan bara ta det lugnt.

Lördag förmiddag fick jag för mej att det skulle vara en bra idé ett pröva på ett nytt rabarberkaksrecept.
Så på med ugnen 200 grader, som om det inte var tillräckligt varmt ändå. När kakan var färdig och dubbelmorfar anlänt med glass och mr J kom på rabarberkaka med vitchoklad, kaffe och glass, så ringde jag till minstingen. Han kom som ett skott, för rabarberkaka är ju gott.

Hur det nu var när vi satt där vid matbordet och diskuterade, så kom han på att han hade lite ärenden i västra grannstaden och då kunde vi ju äta koreanskt. Så vi packade in oss i hans bil och åkte iväg med H.

Första anhalt var Skafferi, för teinköp. Jag stannade kvar i bilen, för jag orkade inte gå så långa vägar i stan i hettan. Det är knepigt att hitta parkeringsplatser i den där staden. Minstingen hade parkerat i en brant backe och bäst, som jag satt där och iakttog min omgivning, knakade det till och bilen tog ett skutt bakåt. Jösses, jag fick hjärtat i halsgropen och visste inte vad jag skulle göra. Jag hann lugna ner mej och redan börja tänka att det var inbillning. Då knakade det till på nytt och bilen tog ett skutt bakåt. Nu drog jag resolut i handbromsen och bad en stilla bön att den måtte hålla. Gissa om jag var glad att se H och minstingen då de återvände.

Han hämtade snällt grönt te åt mej. Tack för det.

Koreansk mat och H vågade beställa! Och tyckte till och med om sin höna/kyckling. Vidare till Kungsporten där jag, hör och häpna, besökte Motonet alldeles frivilligt. Hem via Citymarket, Mikrokulma och så ännu och kolla minstingens renovering.

På kvällen kom ännu B och L på besök. Tidigt sänggående för det hade varit en fartfylld lördag.

Idag åkte H hem till sitt efter att vi först avätit en grillunch. Ute kunde vi inte sitta på grund av hettan. I morgon har det utlovats ännu varmare väder. Huuu! Man smälter ju redan nu. I natt åkte fläkten i sovrummet fram, men det skulle nog vara svalare att sova i källaren.

Här blev så tomt och tyst då H hade åkt... Vi hade så mycket program, men hann också med skönt umgänge.

Nu ska jag lägga mej och hoppas på att få tag på sömnen.

Önskar er alla en riktigt bra ny vecka!
















Inga kommentarer: