torsdag, juli 13, 2023

Discobelysning

Här i vårt hus händer då och då minst sagt konstiga saker. Oftast saker, som jag tycker att är onödiga eller störande. Ett exempel är den blinkande belysning vi haft i vessan (toan) i snart en månads tid. Jag har kontaktat fastighetsskötaren, ja, dom heter väl så nuförtiden? Gamla hederliga gårdskarlar finns ju inte längre. Ni vet de där som oftast bodde på bottenvåningen i flervåningshusen och som höll ordning på allt och alla. Till gårdskarlen gick man om en kran droppade eller något annat behövde fixas.

Här i huset har vi alltså haft discobelysning på toan och det vet ni, det är obehagligt. Blink, blink, blink, ljust, mörkt, ljust, mörkt. Knappt man hinner se att man har tandkräm på tandborsten och inte handkräm!
En av våra gäster förra månaden trodde att det höll på att bli strömavbrott på grund av det där blinkandet. Själv får jag huvudvärk och är ganska säker på att ett epileptiskt anfall kan vara i antågande. Och tro mej, det här blinkandet är värre än någonsin Tetrisspelet, som på sin tid ansågs vara farligt!

Tyvärr har det varit lite svårt att kommunicera med fastighetsskötaren.
– Du behöver inte sitta så länge på vessan.
– Nä, jag sitter ju nu inte så länge. Jag vill kunna tvätta öron, ögon, näsa, mun  och tänderna och det är svårt när discobelysningen håller på.
– Men du kan ju släcka lampan och ha opp vessadörren!
– Näääe, vem som helst kan ju stiga in här!

Jag vet inte riktigt hur jag skulle få fastighetsskötaren att förstå att jag ogärna vill visa mej på stan med okammat hår och fläckar av tvål och tandkräm i ansiktet. Och det enbart på grund av discobelysning på fel ställe.
Fastighetsskötaren är rätt envis av sig:
– Det där är ju en ledlampa och den ska hålla i flera år, så inte behöver den bytas. Den var dessutom dyr.
– Det kanske är ett måndagsexemplar? Oberoende av lampsort, så behöver den bytas. Punkt, slut!

Men se nu, nu drog fastighetsskötaren till med ett genialiskt drag:
– Det där ligger utanför mitt kompetensområde. Du behöver en elektriker!
Höh! Jag känner endast två elektriker och ingen av dem kan jag kontakta, för båda har varit pensionärer i en evighet redan. Nu har jag samma dilemma, som jag brukar ha på jobbet i stan. När man är i kontakt med en yrkeskarl, så hänvisar han till nästa, som.... och det slutar med att lysrör inte fungerar och kranar läcker och...

Nå, idag planerade då fastighetsskötaren att jag skulle ut och städa upp framför garaget och på gården.
– Du kan börja med att dra upp de där tistlarna.
– Nä, det kan jag inte för det ligger utanför mitt kompetensområde!
– Nå, varför har du köpt de där rosa trädgårdshandskarna då?
– Nå, för att du tvingar mej till Motonet och det är så tråkigt att gå där när det int finns någonting alls för damer!
I det här läget muttrade fastighetsskötaren något oskrivbart.

– Jag vill att du lagar något gott åt mej att äta,  kommenderade fastighetsskötaren plötsligt mitt på dagen.
– Öh, det är utanför...
Hmmm, bäst att inte säga så mycket nu, för vid det här laget var jag också hungrig. Öppnade skafferidörren, nej, inget annat där än ärtsoppsburkar. Trots att det är torsdag idag, så skippade jag dem direkt. Tänk om jag hade bränt soppan i bottnen! Huuu!
Öppnade kylskåpsdörren för en inventering, få se nu... blodplättar? Nej. Korvsås på länkkorven? Nej. Inga spännande rester och inget kul i kylskåpet. Men vänta nu, där fanns ju över en liter laktosfri mjölk, som hade sett sina bästa dar. Okej, det får duga med mannagrynsgröt! Matlagning är ju utanför mitt kompetensområde, så...

Utanför mitt kompetensområde verkar sockstickningen också vara just nu. Dels verkar jag aldrig hinna sitta ner och sticka och sen när jag stickar nån gång, så går det trööögt, för nu är det andra sockan, som borde bli färdig!

Bra saker idag:
  • Sov ända till halvåtta. Skönt att få vakna utan väckarklocka.

  • Gick lätt och någorlunda snabbt att skriva texten från gårdagens uppdrag. Utan tvekan en arbetsvinst!

  • Bisin min köpte berlinermunkar till eftermiddagsteet då han var i stan! Tack för det.

  • Fastighetsskötaren har åtgärdat discobelysningen! Tjohooo!
Önskar er alla en riktigt fin fredag.


Inga kommentarer: