söndag, juli 16, 2023

En blodig historia

Vet ni, idag har jag igen varit österut, närmare bestämt ända till östra grannstaden. Där har jag tagit en snabb runda i det stora Prisma-varuhuset. Det var liksom sommarreans slutspurt idag, men det var inte det som egentligen tog mej till varuhuset, utan det var yngsta sonens behov av lite grejer därifrån.

Bra saker idag:

  • Söndag och jag sov ända till klockan 10! Så skönt, så skönt. Visserligen var jag uppe ett varv vid sextiden, men inte kunde jag stiga upp så tidigt på en söndag, inte! Utomhusvistelse tar på, så det var bäst att vila ut ordentligt.

  • Hann få på tvättmaskinen...

  • ... och diskmaskinen samt påbörja skrivandet...

  • Plötsligt knackade det på dörren och där stod yngsta sonen:
    – Är du färdig, frågade han.
    – Jo, vänta lite, svarade jag glatt och var omklädd på fem röda minuter. Det måste ha varit tankeöverföring, för jag hade funderat på att sända honom ett sms och fråga om han skulle österut och så liksom materialiserar han sig precis i rätt tid.

  • – Är du hungrig, frågade han när vi susade fram på motorvägen.
    – Jo, det är jag nog, för det är länge sen jag åt frukost.
    Sedan spekulerade vi i var vi skulle kunna äta.
    – Har du varit till Café Finlandia någon gång, frågade han.
    – Joo, för evigheter sen tillsammans med min mamma, men jag minns inte hur maten var. Dessutom var det ju stängt emellan, så jag vet inte alls om det är samma längre, svarade jag.
    Vi beslöt att ta en kalkylerad risk och vände in till etablissemanget och beställde var sin hamburgermåltid. Och det var riktigt ätbart. Hamburgaren proppfull med fyllning, till och med skinkskivor och en ananasskiva fanns med.
    – Dom här franskisarna är bättre än Mc Donalds, konstaterade yngsta sonen. Det kunde jag inte uttala mej om, för jag har inte varit på det stället på över tio år!
    Vilken tur jag hade som inte behövde laga mat idag heller. Tjohoo!

  • Jag får ju inte köpa garn och det är ju lite tråkigt. Jag är inte så intresserad av kläder för egen del heller, för nu just tycker jag att jag har det jag behöver även om mina favoritplagg råkar vara fulla av små hål! Men det fanns en hel del jag kunde fynda åt barnbarnen! Och det var riktigt roligt. Men nu är jag nog lite rädd att barnbarnens mammor kommer att förbjuda mej att köpa barnkläder också! 🙈

  • Den här ljuvliga saxen var tyvärr inte på rea. Men jag behöver den förstås i min nya vita stickkorg, inte sant?
    Den här går nog också under rubriken Villhöver.
    Jag köpte ytterligare en plastlåda för att kunna sortera om mina garn lite. Bisin min var inte precis glad. Han anser, och det med rätta, att jag ska göra mej av med det garn som inte ryms i de plastlådor jag redan har.
    Rätt många inköp med tanke på att det enda jag behövde var toapapper! 😂

  • Efterrätten åt vi här hemma, hästskor. Yngsta sonen hade aldrig ätit såna tidigare. Inte hade han öppnat sådana där korkar heller, så han drog av ringen utan att få upp korken. Sedan mixtrade han med korköppnaren och tyvärr skar han sig i fingret. Och det blev en blodig historia. Bevis finns ännu kvar på vessagolvet. Lavoaren putsade han själv medan han försökte få blodflödet att avta. Du milde så ett finger kan blöda. Tur att han inte behövde sys!

Önskar er en riktigt fin ny vecka!

Inga kommentarer: