söndag, juli 09, 2023

Steg för steg

Igår tillbringade jag nästan hela dagen i köket och idag har jag tillbringat nästan hela dagen framför skärmen.

Igår började jag med att ta fram min favorit "kokbok". Nåja, kok och kok, här kokas ju nu inget precis.

Boken är tryckt i Västtyskland 1985, så den har varit min följeslagare under lång tid. Många är de recept jag har testat på härifrån under tidens lopp. Många är också de recept, som jag direkt vet att aldrig-i-livet skulle jag göra det där.
Tur är det att bisin min inte har kastat bort boken, för han har faktiskt bränt upp en hel del från min receptsamling.
– Allting finns ju på nätet, så du behöver inte spara på recept längre, säger han.
Hrmpf! Det var det värsta. Alla gamla goda välbeprövade recept saknas från nätet, så det så!

Det här receptet höll jag mej till igår. Dock med egen twist.

Min röra bestod av 400 gram skinka, gul och röd paprika, smör, svartstämplad emmentaler ost, likaledes svartstämplad koskenlaskija smältost, det lilla som fanns kvar av gräslökstuvan, som nästan helt har torkat bort och så lite persilja. Mera persilja skulle jag ha tagit från vårt land om det inte hade börjat regna och om inte bisin min och mr J skulle ha anlänt till gårdsplanen just då. Bisin min tycker nämligen inte om att jag går och tar och "råddar" i hans odlingar. Hrmpf!
Jag tärnade allt detta för hand och tänkte att det liksom är så där lagom för två franskbröds längder.

Allra först smorde jag aluminiumfolien för att brödbottnen inte skulle bli så hård och fastna. Här får man verkligen jobba på för att få ett tunt lager utbrett.

Sen skar jag upp skivor i brödet, men så att de hölls fast i bottnen. Därefter var det bara att klämma in fyllningen mellan skivorna och vika upp foliekanterna.

Lite fel hade jag uppskattat mängden röra, så jag fick fylla ytterligare en lunchbatong. Den for iväg till grannbyn igår och jag hoppas att den smakade.


Gratinera i 250 grader i 15 minuters tid och så är det färdigt att serveras. Om brödet blir för mörkt kan man täcka in det helt och hållet i folie.

Och simsalabim, så är din lunch eller lilla kvällsbit färdig att serveras. En god sallad till och du har en fullvärdig måltid. Lätt, som en plätt, eller hur?
Så gott när smöret har smält och gjort brödskivorna mjuka så att fyllningen kan sjunka in ordentligt. Lite svårt att förklara, men ni får prova själva, så vet ni vad jag dillar om.

Jag hade lite planer för idag, men bisin min fick för sig att min plåtlåda skulle upp på lyften och undersökas. Så plötsligt var jag billös.
Lite prima är det nog med bisin min, för jag har redan en längre tid klagat över en gul lampa som börjar lysa på instrumentbrädan. Och jo, man kan köra, men bilen blir liksom trög. Bisin min har hummat lite vagt ända tills han nu själv ha kört mera med min bil och kan ni tänka er, upptäckt precis samma, som jag redan har informerat om!

Bra saker idag:
  • Sov ända till nio i morse och det var riktigt skönt. Visserligen var jag upp ett varv och tassade runt vid femtiden, men det var på tok för tidigt på en söndagmorgon.
    Och bisin mins telefon ringde till all tur inte förrän klockan tio!

  • Fick två texter skrivna och foton utvalda. Så det ordnar sig.

  • Hade mat färdigt i kylskåpet, bara att värma. Lyxigt att slippa kökskommenderingen idag.

  • Hann få på diskmaskinen mellan varven.

  • Har avslutat veckan med en skön bastukväll. Kan livet bli bättre?
Nu dags för mej att lägga mej, så jag orkar tidigt upp i morgon.

Önskar er en riktigt fin start på den nya veckan.










Inga kommentarer: