torsdag, mars 02, 2017

Ny affär i stan

Hör ni det händer trevliga saker här i vår lilla stad. I tisdags öppnades en ny affär, Tiinan Lanka (Tiinas garn på svenska). Idag hann jag äntligen in där och vet ni jag är en tuff brud, dock utan lyxförpackning! Men alltså jag drog fram Samsung surfplattan och frågade av Tiina om jag fick fota och lägga ut på min blogg och som ni ser fick jag lov till det. 
Så här kommer lite konsumentupplysning för er som inte hunnit in i den mysiga affären ännu.


Här finns så många fina och intressanta saker, så det riktigt kliar i fingrarna. Det är så mycket jag skulle vilja ha. Men jag garnbantar ännu några dagar så... Här finns dock en hel del annat, som behövs när man pysslar och allting är upplagt så spännande och lockande. Och vet ni, det finns faktiskt stolar att sitta på. Och så kan man bläddra i tidningar och böcker och låta sig inspireras. Jag skulle gärna ha suttit där en lång stund och bara tittat och tittat, tagit en ny rundvandring och sen suttit ner igen. Dessvärre skulle jag iväg till mataffären, så det fanns inte överlopps mycket tid för roligheter.


Vackra sockor i olika mönster och färger och en hylla för uthyrning om du vill sälja ditt hantverk. Du betalar 2 €/dag för hyllan och prissätter dina varor själv. Tiina säger att nytt hantverk inte passar så bra på loppisar för där går det inte att ta betalt för vad produkten på riktigt kostar.
Tiina kommer också att skaffa mera garner än vad som nu finns i affären. 
Här finns både sockgarner, teetees garner, Sirdars garner, tovningsull, mattrasehärvor, papperssnöre och tunna, tunna garner. 
Jag vågade inte titta alltför noga på garnerna. Jag var rädd att något nystan skulle ha blivit så vilt att det skulle ha hoppat i min väska. Och det går ju inte an, eller hur?
Tiina lovade beställa det man saknar. En gång i veckan fyller hon på lagret.



Små fina sockor...


... och remakeprodukter att köpa eller låta sig inspireras av.


Härlig inredningsdetalj med glasburken. Jag har en sådan också full med små restgarnsnystan. Tyvärr vägrar far i huset låta den stå framme, som en liten klädsam dekoration till vår inredning. Nej, min burk står i skymundan i mitt hobbyrum. Klart att jag ser den då när jag är där, men ingen annan får ju vila ögonen på den skönheten.


Har du en picknick-korg? Då skall du nog göra så här med den, alltså förvara garn där. Sirdars Moonstone verkar vara ett intressant garn. Det har pärlor i sig. Borde absolut testas. 

När jag var i Tiinan lanka-affären fanns där också en annan dam. Hon gick runt och suckade och klappade garn. Hon hade det där bekymret som alla vi garnomaner har: Vi har liksom redan för mycket garn! Men det går ju inte att hejda oss, för vi behöver ju alltid mera, inte sant? Men idag var jag igen karaktärsfast. Inte ett nystan följde med mej hem. Den andra damen gick tomhänt ut från affären, men skulle återvända så fort hon hade bestämt sig för vad nästa projekt skall bli.

Tiinan lanka finns på Mariegatan 20 i Lovisa. Affären är öppen ti - fre kl. 10 - 18 och lö kl. 9 -14.
Jag hoppas så att det skall gå bra för Tiina! Det är så fint att någon vågar satsa. Lycka till!


#blogg100_2017_2


Inga kommentarer: