onsdag, mars 29, 2017

Oxytocin

Förra söndagen då jag vaknade bestämde jag mej för att bli en kramare. På något sätt tycker jag att det borde finnas mera värme, vänskap, omtanke och kärlek i världen. Mitt bidrag skulle då vara att jag går omkring och kramar människor. Att kramas är bra för hälsan för då frigörs oxytocin. Och det är ett peptidhormon, som ökar välbefinnandet och minskar aggressivitet, stress och ångest. Så det är bara att börja gå omkring och krama hejvilt. Strunt i smittsamma sjukdomar och annat. Vi vill ju att världen ska bli en bättre plats att leva i, inte sant.

Det går förstås också att få oxytocin från att klappa katten, som har så mjuk och skön päls. Och eftersom far i huset tycker att jag är ovanligt närgången nuförtiden har jag försökt hejda mej en aning och istället klappat lite garn. 
I min rosa låda finns ett gammalt rosa lager, som passar utmärkt väl för att klappa.

#blogg100_2017_29

Inga kommentarer: