fredag, mars 10, 2017

Vårens stamkundskväll

Här har det skett en rejäl ökning, ett tillskott av garn. Det är slut med bantandet nu. Tror att jag helt enkelt får ge upp. Det finns inte en chans att lagret skulle gå ner, inte ens fastän jag skulle gå ut på promenad, eller kanske just därför. Jag borde ju sitta och använda garnet, men... ja i ärlighetens namn så har jag inte stickat en endaste maska på snart två veckor. Suck!
Mitt garnlager är nu i SABLE-fasen, så det är nog dags att skriva testamente, så det inte hamnar på soptippen.

Igår var jag iväg med stickväninnorna B och V på vårens stamkundskväll i teeteeShop i grannstaden och förvärrade lagersituationen ytterligare.
Men det är inte lätt att avstå när både korgar och hyllor är fulla med garn. I förgrunden finns Aarni, tyvärr fanns det inte i färger, som tilltalade mej. Lite synd för jag gillar ju det garnet. Men kanske ändå bäst så...

Och så finns det uppstickade modeller, som lockar... Just nu har jag mest ögon för plagg i den här storleken. 
Under modevisningen fick vi se de nya trenderna och två superfina och lockande sjalar, men... ja, det känns liksom inte riktigt, som om jag skulle ha vare sig tid eller orka koncentrera mej på sånt just nu. Visserligen fick man 20% rabatt på alla normalprissatta garner och andra stickgrejer, men ändå. Lite förnuft har jag nog kvar fast jag ser garn!

Men det där med "billiga garnkorgar" och överraskningspåsar, slår aldrig fel.
Det började med att jag hittade de här julröda nystanen i korgen med överraskningspåsar. Och dem måste jag förstås ha. Bonus Glitter från Hayefield, 300 g.

Nu blev stickväninnan B och borgådamen M helvilda och grävde igenom korgen och vände och vred på varenda påse.
- Den här påsen måste du ha. Det är din färg, sade stickväninnan B och plötsligt hade jag 300 g garn till. Ni vet, det är så svårt att säga nej. Vad jag ska göra med dem? Ingen aning, men det är ju onekligen min färg. :)

I det här skedet var det dags att traska iväg efter kundkorgen, fastän stickväninnan B var bombsäker på att vi inte alls skulle behöva en sådan. Haaa, säger jag bara...

Jag trodde faktiskt att det stod Hjärta och själ på det här sockgarnet. Men det står Heart & Sole. Sockgarnet kommer från Sirdar och är också min färg, 200 g. Nytt garn för mina stickor. Är inte säker på att det blir just ett sockpar av det här garnet...

Det här garnet kunde jag inte motstå, Baby Blossom Chunky från Hayefield, 200 g.

Jag fick det här mönsterhäftet med på köpet, fastän det på riktigt skulle ha kostat 2 €. Om jag skulle ha varit tvungen att betala för mönstret, så skulle jag nog ha skippat både garn och mönster, men nu... nu kan jag svänga ihop nånting till julen, kanske?

Jag fick förresten också en mönstertidning från Lankamaailma i söndags.
Också den har tröjmönster, tre stycken närmare bestämt. Resten av innehållet i tidningen är foton på vårens nya modeller. Jag har inte vågat se närmare på dem. Jag kan bli alldeles för stressad. Man ska ta det lite försiktigt med inspirationen.

Ljuvligt sköna bomullsgarnet Hilla från teetee. Jag var ganska säker på att två nystan skulle räcka till en body.
- Men du ska nog ha den där tröjan till, sade stickväninnan B och lassade ytterligare två nystan till i korgen.
- Ja och så ska du ha garn till en mössa och till ett par sockor också, fortsatte hon. Så plötsligt hade jag 250 g garn istället för de ursprungliga 100 grammen. Håhåjaaa...

- Men först ska du sticka den där tröjan, sa stickväninnan B mycket bestämt. Hon syftade på den där gråa tröjan, som vi hittade på mässan i Tammerfors i november förra året. . Och jo, jo, jag ska, men först ska jag bara...

Tack till båda stickväninnorna för trevligt sällskap. Hoppas att vi snart kan göra om det här.

#blogg100_2017_10

Inga kommentarer: