fredag, oktober 01, 2021

En stor mormorsruta

Idag för tre månader sedan fick jag min virkade mormorsrutefilt färdig. Nu har den väntat på fotograf ända sen första juli. Idag tog jag mej i kragen och åstadkom någon sorts foto. Inte det bästa precis, men så är också modellen svårfotograferad.

Modell: En stor mormorsrutefilt, mönster från eget huvud
Garn: Öglemohair och tunt yllegarn
Åtgång: 1 202 g
Virknål: Nr 5

Jag ville bli av med det där garnet och jag visste ju inte hur långt det skulle räcka, så det fick bli en enda stor ruta av filten. Och som ni ser, så är ränderna olika stora, för jag har bytt garn där det förra tagit slut. Och färgerna har jag blandat friskt enligt det jag hade i lager.

Det var ju superhett i somras, vet inte om ni minns det? I varje fall, så kunde jag inte ha filten i famnen då jag virkade, för det skulle ha blivit för varmt och svettigt. Virkningen fick snällt ligga på matbordet. Och där hölls den faktiskt riktigt bra.

Så här lite garn blev det kvar när filten var färdig. Inte undra på att jag kände mej jätteduktig! Nu återstår då att hitta något mjukt skönt tyg att sy fast på baksidan för att göra filten till en skön och mysig en.

Det är skönt att virka en sån här enda stor ruta för filten, istället för många små, som sen ska sys fast. Blev mycket mindre jobb så

Behöver du inspiration till ett liknande verk, så kan du få det hos Bautawitch. Lycka till!

Nu önskar jag er alla ett riktigt skönt veckoslut.
Själv ska jag småningom bege mej ut på vift tillsammans med dubbelmorfar.


Inga kommentarer: