onsdag, oktober 06, 2021

Härligt, härligt

 – Har du stickat hela natten, frågade dubbelmorfar i morse när han vaknat till sig.
– Näe, hurså?
– Du hade ljust i syrummet, ända tills jag stängde lampan klockan fyra i natt, svarade han med något spydigt i rösten.
– Oj, då jag måste ha glömt att släcka i lampan igår kväll i hobbyrummet. Jag var så trött, försökte jag stammande förklara, dock utan att be om ursäkt. Det var ju inte precis mitt fel att jag blev utan mat igår då jag kom hem från jobbet. Dubbelmorfar borde inte ha kokat så lite spaghetti, utan satsat på att tillreda tagliatelle i stället!

Idag började arbetsdagen med veckomöte på distans. Härligt att inte behöva åka hemifrån på morgonen.

 

Nu kunde jag satsa på en rejäl frukost i lugn och ro istället och jag hann både lösa korsord och sticka lite innan det var mötesdags. Härligt!

På eftermiddagen var jag iväg och höll undervisningen och rektorn hade snällt nog både köpt och sparat en bulle åt mej. Härligt!

Och efter jobbet, då hann jag till stickcafé. Så härligt att träffa alla stickglada damer igen. Och nu hade vi ett riktigt mysigt "vardagsrum" för oss själva där i caféet. Vi störde ingen på själva mat/cafésidan och ingen störde oss. Tvärtom. Vi fick excellent service.
Vi stickade alla på sockor av olika mönster och i olika garner. En av damerna hade fyllt jämna år och hon bjöd på kaffe/te och kakbit. Verkligen snällt och alldeles härligt. Tack!

Nuförtiden stänger caféet först klockan nio på kvällen, så vi hade nog kunnat sitta där länge. Men ibland måste man tänka lite på morgondagen också och avstå från sin stickflow. Jag var hemma strax före klockan 18 och då gick dubbelmorfar omkring och trampade.
– Skynda dig, vi ska till Borgå efter de där delarna jag beställde.
– Oj, det hade jag glömt bort. Hinner vi ännu?
– Jo, dom stänger först klockan sju. Du borde inte ha varit borta så länge.
Jag suckade djupt och fixade en ostmacka i flygande fläng, som jag åt i bilen. Ingen rast eller ro här inte. Och jag som hade bespetsat mej på en lugn och skön hemmakväll med fortsatt stickning. Men det blir inte alltid som man tänkt sig.

I morgon är det till all tur sovmorgon, för jag ska inte vara på jobbet förrän klockan 16. Men det finns en hel del datorjobb, som ska klaras av på dagen, så inte blir det ledig dag precis.

Ha det nu riktigt bra och njut av höstvädret och alla granna färger.

Inga kommentarer: