måndag, oktober 09, 2023

För trettio år sedan

Kvällen har igen försvunnit i en hast. Var hemma 19.30 från jobbet i västra grannstaden.  Har inte hunnit göra nånting annat än äta knäckebröd med ost på och dricka kakao (choklad). Kändes lite ruggigt, så jag måste få nånting varmt inombords. Ja, och så då lösa korsord förstås.

Idag mitt på dagen fick jag totalt hjärnsläpp! Fattar inte hur jag kunde vara så helt borta! Oj, så bisin min och äldsta sonen har skrattat åt mej. Det hände sig så här:
Jag skulle bara ta en hastig titt i min kalender, för att kolla hur det ser ut nästa vecka. Hur det nu var, så råkade ögonen falla på den här veckans mittuppslag och plötsligt rusar jag flämtande upp från datastolen/kontorsstolen. Jag kommer inte att hinna i tid till jobbet i västra grannstaden!!! Hjärtat slår som en stånghammare i bröstet och med darrande fingrar får jag äntligen tag i rätt kontakt. Nu gäller det att boka om med väldig fart. Signal efter signal går fram, men inget svar. Vad ska jag göra nu? Det är inte lång tid kvar tills klockan är halvtvå och då borde jag ta emot för enskild digihandledning i datasalen. Till sist får jag äntligen svar och ungefär samtidigt stiger bisin min innanför dörren och fattar inget. Jag skulle ju starta hemifrån först tjugo före fyra och inte halvett. Vad hade riktigt tagit åt mej?
I telefonen var personen också lite konfunderad. Själv var jag skräckslagen, mer eller mindre. Hur hade jag kunnat vara så slarvig att jag glömt bort att åka i tid till jobbet?

Men vänta nu? Hur hänger det här riktigt ihop? Jag jobbar ju kväll idag och inte eftermiddag. Åh, kära nån, jag hade råddat. Jag trodde att det redan var tisdag idag. Personen i telefonen fick sig ett gott skratt. Det bjuder jag gärna på. För min del var lättnaden stor att jag inte hade missat jobbtiden. Samtidigt har jag känt mej lite upphängd och nersläppt hela eftermiddagen och kvällen.
Till saken hör att det sista jag gjorde igår kväll innan jag släckte lampan i sovrummet var att kolla vilken tid jag började jobbet idag! 

Är detta tecken på stress? Begynnande galenskap? Eller bara ett misstag, som vem som helst kan göra, alltså ta fel på dagarna efter ett skönt veckoslut?
Hur det än förhåller sig, så ska det bli skönt med några lediga höstlovsdagar nästa vecka. De verkar liksom behövas!

Som liten tröst kan jag konstatera att jag inte är den enda, som råddar med dagar. Vet en annan som också gjorde det nu, men nämner inga namn!

Idag på förmiddagen letade bisin min efter tygbitar. Han hittade inte sin egen låda, så jag sa att han skulle öppna stora kistan. Det gjorde han och hittade både tyger och den här:

Min dagbok från hösten 1993 till hösten 94. Mitt/vårt liv såg helt annorlunda ut då. Svärmor hade överraskande hastigt gått bort i början av februari det året, så det fanns en underliggande sorg och saknad. Allting sökte sin plats och för svärfar gällde det att lära sig nya saker, som att koka gröt och inte sätta skedar i mikron då han skulle värma sitt kaffe.

Här ett utdrag ur dagboken, som du lugnt kan hoppa över ifall det tråkar ut dig:
"9.10.1993
Kl. är 23.45 och jag har just sett filmen Bagdad Café tillsammans med min gubbe. Alla barn sover. D övernattar nu i sin tur hos farfars.
Jag måste säga att jag är verkligt glad över att TV sänder så många kvalitetsfilmer nuförtiden.
Kom långsamt igång i morse. Hängde tvätt i salen och smet sedan iväg till Lovisa tillsammans med S och D. B och T stannade hemma med fadern. Vi var till K-hallen och Oho. Lämnade in Lotto och S var till Elanto.
E hade fört posten till farfars, så hon var där.
Jag stekte blodplättar till lunch. T var jättehungrig! Herrarna E och S.W. var här. Kaffe + prat. T i säng. Jag pluggade informationssystem och påbörjade faktiskt ett svar på inlämningsuppgiften. Lagade kalops mellan verserna. Gubben stansade. Middag. Till graven. Vi tände ett ljus.
Trist, grått duggregnsväder, liksom igår. For till S på kaffe. Kom hem före halvnio.
Dukade undan och såg sedan på TV! Orkade inte ens sticka! Har inte heller varit på uterundan idag, men har ätit desto mindre!"

När jag bläddrar i dagboken, så baxnar jag över allt jag tycktes ha hunnit med för trettio är sedan. Ta hand om barn, studera, gå på sykurs... ja, jag vet inte allt vad. Igång hela tiden. På den tiden klarade jag mej, tack och lov, med sex timmar sömn. Numera ser jag till att få sju timmar sömn. Det lär ska vara hälsosammare så.

Det var det här bisin min skulle ha tyg till, syltburkar, som ska gå på export. Bären har han plockat själv, likaså rensat och sedan kokat. Det ligger alltså massor av kärlek och omtanke i de här burkarna. Och inga andra konserveringsmedel än socker.

Apropå stickning, igår kväll såg jag på Snooker, English Open finalen. Och det var så spännande att jag fick riva upp det mönsterstickade sockskaftet minst fyra gånger och sedan gav jag helt enkelt upp. Det går inte att se på Snooker och sticka samtidigt, så nu vet ni det!

Bra saker idag:
  • Sovmorgon och jag sov till åtta, låg sen i sängen och mornade mej till halvnio. Rena rama lyxen en måndagsmorgon!

  • Hann med kursförberedelserna på förmiddagen. Ska komplettera lite i morgon efter den hjälp jag fick från jobbet idag.

  • Har inte behövt laga mat idag, tack vare bisin mins sjömansbiff från igår.

  • Bisin min tog hand om disken!

  • Han skjutsade mej också till jobbet, för han skulle iväg och filma A då hon skrinnade. Skönt att inte behöva köra själv.

  • Veckans första arbetsdag är avklarad. Nu är det bara fyra kvar!
Önskar er en skön tisdag.


Inga kommentarer: