tisdag, juni 14, 2022

Kulturtisdag

Idag har vi igen styrt bilkylaren österut. Den här gången nöjde vi oss med att besöka östra stadsdelen och vara lite kulturella.
Idag öppnade nämligen sommarens andra utställning på Stallvinden i Bruket och där vandrade vi och njöt av konstverken.

I Galleri V2 ställer Kirsi Kesäniemi och Minna Pärttö ut sina akryltavlor.

Kirsi Kesäniemi målar med breda penslar i stora svepande drag.
En tavla med mycket ljus i. Den här är också i akrylteknik skapad med en kakspade av Minna Pärttö.

Ovanom dörren till Galleri V2 hänger Melissa Sammalvaaras tuftade verk.

Hon ställer ut sina fina ryor i Aulagalleriet. Ryorna skapar hon av återvinningsmaterial, garn som hon hittar på loppis eller får av vänner. Tur att bisin min inte föreslog att jag skulle skänka något från mitt garnlager!!! Huu!

Melissa sa att det tar låååång tid att göra ryorna och att dom är lite vilda.

Här en glittrig rya. Det är bara att skapa av det man har liksom.

I Vindsgalleriet finns både akrylmålningar av Maria Mughal och keramikarbeten av Aino Eeronheimo.
Maria målar barn, men inte porträtt. Motivet har drag av många olika barn och borde inte vara igenkänningsbart.

Jag blev superförtjust i Ainos ljuvliga djurfigurer i keramik.

Om ni alltså behöver lite förströelse, så ta er till Bruket och gå upp på Stallvinden och njut! De här utställningarna är öppna varje dag klockan 10 - 17 ända till 10.7.

Bra saker idag:
  • Sovmorgon och jag steg upp klockan åtta! Skönt att inte sova bort halva dagen.

  • Bjöd bisin min på bröllopslunch!

    Den här gången var jag så förståndig att jag valde en somrig fetaostsallad. Mums! Extra plus för krutongerna och jordgubbsklyftorna. Dagen till ära svalkade jag av mej med ett glas cider.
    Bisin min på andra sidan bordet åt fisk och potatis.

  • Fick iväg ännu en tidningstext. Skönt!

  • Fick ett trevligt telefonsamtal. Härligt när andra än försäljare ringer.

  • Kan ta det lugnt resten av kvällen. Tjohoo!

Tyvärr gick det lite trögt med mitt virkande igår kväll. Jag började på varv 43, så nu har jag endast 49 varv kvar, men, men...
Det goda är förstås att jag inte behöver öka vart fjärde varv längre. Nej, nu ska det ökas vart femte varv, så kanske jag klarar det bättre? Få se...

Ha det riktigt bra! 











Inga kommentarer: