onsdag, juli 13, 2022

Vågar inte

Idag har jag igen tillbringat halva dagen ute på språng. Bisin min och undertecknad var nere till skären i östra stadsdelen.

Det blåste skönt och var precis lagom varmt. Vi höll oss på landbacken.

För en vecka sedan var jag ju iväg med yngsta sonen på äventyr. Innan vi åkte hem då, så handlade vi i stora S i västra grannstaden. Yngsta sonen har en stor iglulåda i bagageutrymmet, så att man ska kunna köpa kallvaror utan att de far illa i värmen. Klok ung man det där. Själv glömmer jag tyvärr ofta kylkassen hem.

Han handlade rätt snabbt och det gjorde jag med som endast skulle ha mjölk och bananer och...
När jag saktade in vid tidningshyllan blev han uppenbart nervös:
– Här finns inget på svenska ändå, så kom nu, manade han på.
När jag sen kom till kassan och fick vänta där en stund, så kastade jag en förströdd blick på pocketböckerna. Jag utgick från att de också var på finska, men se hej vad jag bedrog mej!

Åtminstone tre av böckerna var på svenska, så jag måste ju bara slå till.
MEN nu vågar jag inte börja läsa, för tänk om de är så spännande att jag inte kan sluta?

Bra saker idag:
  • Skön sovmorgon!

  • Fick vara vid vattnet idag.


  • Fick bjuda bisin min på Hawaischnitzel nere vid stranden i stan. En ytterst sen lunch och jag orkade inte äta upp hela portionen. Måste komma ihåg att begära halvportioner. Undrar om det lyckas?

  • Löste äntligen förra veckans Allers A-korsords sista rutor!

  • Och skickade iväg lösningen per post idag. Håll tummarna!

  • Och dagens absolut bästa: Jag har fått vara barnvakt åt Lillan. Och det gick riktigt bra. Jag lyckades till och med byta en kisiblöja. Det ni! Det är flera år sedan senast, så jag var orolig att kunskaperna skulle ha rostat.

    Jag försökte filma Lillan då hon låg på skötunderlaget och "pratade" med hela kroppen. Men så fort jag startade videon på min mobiltelefon stirrade hon på mej och låg helt stilla och hade inte minsta lilla ljud. Inte gick det att ta foto på hennes snabbt förbiglidande leenden heller. Hon är mycket misstänksam mot allt vad kameror och mobiler heter.
    Sonen frågade om Lillan kan få barnvakt tre gånger i veckan. Jo, så gärna. Jag kan vara barnvakt veckans alla dagar om det behövs. Det är ju det farmor/mormor är till för, inte sant?
    Våra katter försvann med blixtens hastighet så fort Lillan började gråta. De litar liksom inte på småbarnsljud och förstår inte att Lillan inte ännu kan springa efter dem och dra dem i svansen.

Bisin min lyxade till det ikväll och använde jästbrödet jag köpte igår, sallad från eget trädgårdsland och rökt lax från fiskbilen. Tänk vad lite det behövs för att få en god liten kvällsbit.

Ha det bra!

Inga kommentarer: