onsdag, mars 08, 2023

Kvinnodagen

Idag firas den internationella kvinnodagen. Nåja, firas och firas, förstås inte på alla håll i världen, för det finns många länder där kvinnan inte är värd nånting eller överhuvudtaget jämställd. I de länderna vill nog inte männen ens höra talas om kvinnodagen. Och jo, det finns också kvinnor här i vårt land, som är emot en kvinnodag. Visst vore det bra om varje dag skulle vara en kvinnodag. Men inte ens i Finland är jämställdheten ett faktum, tvärtom Finland är farligt för kvinnor! Så det är bra att åtminstone en dag i året ta upp kvinnors rätt till ett jämställt liv.

Bra saker idag:

  • Vaknade tio minuter före väckarklockan.

  • Möttes av ljuvliga rosor på jobbet. En manlig kollega, som ville uppmärksamma oss kvinnor idag!

  • Bjudningen på veckomötet var riktigt god: Tonfiskpaj, kaka med äppelmos och kanel, goda Lindor karameller. Mums!

  • Bisin min uppvaktade mej redan i morse med en låda karameller. Det var rart och unikt med tanke på att han inte gillar såna här "plojdagar", som han kallar dem.
    – Sen kan du ha tomlådan för dina stickor, sa han. 
    Det är rart, inte sant? Jag tänkte genast att i den här lådan kan jag spara alla mina virknålar. Gäller bara att hitta den där röda bortsprungna virklådan först!


  • På hemvägen från stan hann jag sticka mej in i Hardom bröd bageriet. Så nu har vi firat med både munk och citronkvargbulle. Mums!
    Och lugn bara lugn, jag köpte nog bröd också och de goda köttpirogerna.

  • Fick med mej hem några chokladägg från Lindor. Mums igen!

  • Bisin min hade sandat gången in till vårt hus lagom till min hemkomst. Det är kärlek och omtanke! Jag är tacksam, för det är halt ute med nysnön på isiga ytor.

  • Igår kväll och i morse kände jag mej helt tom i huvudet och visste inte alls vad jag ska ha på kursen i morgon i norra grannkommunen. Jag tycker att mina kursdeltagare redan kan allt.
    Men så idag på mötet kom jag på vad jag ska gå igenom och så var det bara att kopiera upp materialet efter mötet. Tack och lov för molnlagring, så jag kommer åt mitt material var jag än befinner mej. Verkligen bekvämt nuförtiden.

  • Har klarat av månadens distansföreläsning!

  • Inget vinteroväder här ännu. Hoppas att ovädret inte alls kommer hitåt!
Nu önskar jag er alla en riktigt skön onsdagskväll.
Själv ska jag ännu hålla en distanskurs innan arbetsdagen är slut.

Inga kommentarer: