måndag, mars 20, 2023

Mot ljusare tider?

– Va e de för dag idag, frågade bisin min igår.
– Jämställdhetsdagen och Minna Canthdagen.
– Hur kan du veta det där?
– Enkelt, Minna Canth föddes 19 mars 1844, svarade jag.
Bisin min lommade snopet iväg muttrande nåt om konstiga kvinnor! Jo, jag har faktiskt en lite konstig hjärna, som alldeles tydligt kommer ihåg vissa datum och årtal, men glömmer annat. Och det är nog bäst så, att glömma vissa saker.

– Vet du vad det är för dag idag, frågade bisin min segervisst i morse.
– Jo, det är vårdagjämning, svarade jag och gjorde bisin min besviken igen. Stackarn!
Vårdagjämningen infaller alltså idag och för att vara mera exakt, så sker det klockan 23.24 finländsk tid. Nu startar alltså våren på norra halvklotet och dagarna förlängs med 5 - 10 minuter. Vi går alltså mot ljusare tider. Men det såg jag nog inget av ikväll då jag körde hem i ett ihållande regn. Mörkt, dystert och dimmigt. Inte mycket ljus där inte.

Men hej, vad gör det, för vet ni vad? Jo, för sjätte året i rad är Finland världens lyckligaste land! Helt otroligt, inte sant? Det måste bero på skogen, bastun, Mumin och stickandet, inte sant?

Bra saker idag:

  • Har klarat av veckans första arbetsdag!

  • Hann äta en god lunch här i Veljekset. Rena rama vitamininjektionen med tanke på det innehållsrika salladsbordet! 

  • Fick en karamell och en färsk ananasskiva till efterrätt. Mums!

  • Och det regnar! Snön smälter med rekordfart.

  • Hittade en bra parkeringsplats utanför jobbet i västra grannstaden.

  • Gatorna är bara där, ingen is eller snö där jag ska gå. Jag kan säkert äntligen, äntligen ta joggingskorna på imorgon!

  • Bisin min kokade knackkorv åt oss ikväll.
Och nu, nu ska jag göra det jag inte orkade göra igår, fästa garnändarna i den andra sockan!

Önskar er en skön tisdag.

Inga kommentarer: