lördag, mars 18, 2023

Håller på och håller på

– Va i fridens dar håller du på med, frågade bisin min häromdan då han kom hem och fick syn på mej och min sockstickning.
– River upp, ser du väl, suckade jag resignerat.
– Nå, nu förstår jag varför du aldrig får någonting färdigt.
– Morrr.
– Men det där ju ett bra sätt att spara garn.
Djup suck!

Som ni kanske märker, så finns där en tappad maska på uppläggningsvarvet, så jag kunde absolut inte fortsätt på det här andra sockskaftet. Visserligen hade jag på något sätt kunnat sy in den där maskan, kanske? Men jag vill ju att sockan ska bli bra redan från början. Så då var det inget annat att göra än riva upp.

Jag hotade bisin min med att han kommer härefter att få alla mina misslyckade sockor. Vet ni vad han svarade då? 

Jo:
– Jag kan inte gå med yllesockor. Jag får så sjuka fötter!
Alltså har ni hört någonting värre? Nä, inte jag heller.
Men nu vet jag i alla fall att det inte lönar sig att sticka sockor åt honom.

Igår var jag tyvärr så trött att jag slocknade i stickfåtöljen med min sockstickning i famnen. Bisin min blev lite förskräckt när han såg detta. Tänk om jag hade stupat över de vassa strumpstickorna?
Jag har fortfarande hostat idag och har täppt näsa. I morgon hoppas jag att jag är så pass bra att jag i måndag kan återgå till jobbet, för nu är det mycket som ska göras. Förutom att undervisa,  förbereda kurser, två av tre nästa vecka, så ska kurserna för nästa läsår planeras, kurstexter skrivas och... äh, nu är det lördagskväll, så nu struntar vi i det där, inte sant?

Vet ni, det har faktiskt varit mycket musik i tv nu och det är så härligt. Igår sände Yle på tvåans kanal en konsert med Lewis Capaldi. Han sjunger med så mycket smärta i rösten att det går rakt in i ens hjärta.

Bra saker idag:
  • Vaknade 10 minuter före väckarklockan.

  • Hann äta frukost före spanska kursen.

  • Klarade av att prata spanska utan att få hostattack.

  • Äldsta sonen lagade mat, broiler (kyckling) och ris.

  • Han hade varit till stan efter berlinermunkar, som vi åt till efterrätt. Mums!

  • Jag har orkat sticka den där olycksaliga sockan så långt att hälen är avklarad. Nu är det bara att tuta och köra ända till hoptagningen för tån. Det går långsamt, men det går till all tur framåt.
Önskar er en riktigt skön söndag.

2 kommentarer:

Inge Ekholm blogg sa...

Vad fint och så berörande, Lewis Capaldi

Inge sa...

Ja, det är fin musik. I ärlighetens namn skulle jag ändå inte orka med en hel skiva med honom. Då blir det för mycket mollbetonat. Musik är för övrigt helt fantastisk när man riktigt lyssnar på den och den inte enbart är skvalmusik i hissen eller affären.