fredag, mars 17, 2023

Ätligen fredag!

Igår kväll var jag på rockkonsert tillsammans med bisin min. Det var bra musik och fullt ös. Det bästa av allt var att vi inte ens behövde lämna hemmet för att delta. Nåja, det skulle ha varit omöjligt att delta i konserten i Royal Albert Hall i London, för konserten gick av stapeln redan 1970! Medan jag rockade loss i gungstolen försökte jag intensivt komma ihåg om Creedence Clearwater Revival, förkortat CCR, alls hörde till mina ungdomsidoler. Lyssnade jag på rock på den tiden? Nån, som vet? Bisin min kan jag inte fråga, för han lyssnade på rock. Eller lyssnade jag på Siv-Inger? Njaaa, knappast troligt annat än om låten kom på radion.
Det jag däremot vet med säkerhet är att jag lyssnade på Harry Nilsson. Men det kan knappast kallas rock, eller hur? Och ja, ni får säga vad ni vill, men musiken var bättre förr. Det var inte så mycket maskiner och konstgjort och artisterna jobbade verkligen hårt för att få det att låta bra. Nå, bäst att sluta tjata om det här med att musiken var bättre förr. Det finns nog ett och annat guldkorn nu också fastän det oftast känns som om de akustiska instrumenten helt saknas. Till all tur kan jag trösta mej med en konsert med artister med akustiska instrument utan olika effekter. Och tro det eller ej, Steve 'n' Seagulls är ett finskt band!

– Är du sjuk, frågade bisin min plötsligt idag.
– Va e de för fråga. Du hör ju att jag är sjuk och du vet ju att jag är förkyld, svarade jag förvånat.
– Nej, jag menar i huvudet, fortsatte han och spände ögonen i mej.
– Öööh. Nu gällde det att försöka tänka smart och snabbt. Vad sjutton menade han nu?

Ve och fasa, det visade sig att han hade öppnat dörren till hobbyrummet, för han behövde lite sytråd. 🙈
– Du har ett problem med ditt förhållande till garn, konstaterade bisin min. Och ja, vad skulle jag säga? Att de där lådorna är där bara tillfälligt tills jag gått igenom dem och... ja, han skulle nog inte ha förstått för lite längre bak i rummet fanns ju alla mina projektväskor utspridda på golvet...

Bra saker idag:

  • Sovmorgon och jag var uppe redan före halvåtta.

  • Bisin min tog hand om disken.

  • Han tvättade och putsade också diskbordet!

  • Han till och med torkade golvet i köket.

  • Han bjöd på grillkorv inlindad i bacon till lunch.

  • Äldsta sonen skötte veckohandlandet. Skönt, för jag skulle ändå inte ha orkat. Dessutom ska jag nog inte gå i affärer i det här skicket.

  • Han köpte ingefäradricka åt mej.

  • Och han köpte Allers nummer 12 åt mej. Nu gäller det då bara att få mitt "sjuka" huvud i skick, så jag kan ta itu med A-korsordet.

  • Har gjort mitt bästa för att vila idag. Men ikväll serverade jag varma smörgåsar åt bisin min istället för det sedvanliga kvällsteet.
Önskar er en riktigt skön lördag!

Inga kommentarer: