fredag, mars 26, 2021

Gårdagens post

Igår kväll eller nåja, snarare natt, så begick jag ett fatalt misstag. Det var rätt sent, ja alltså för min del, efter klockan 22.30, som jag hörde hur dubbelmorfar satt framför tv:n och skrattade.
– Kom hit och se. Det är stand up, ropade han.
Och eftersom jag satt och lite slött bläddrade i tidningen, så lydde jag honom.
Där satt vi sedan tillsammans och såg på Jimmy Carrs mycket politiskt okorrekta skämt. Ofta fastnade nog skrattet i halsen.

Dubbelmorfar tycker om att zappa, så plötsligt befann vi oss mitt i en mordutredning. Jag vågade inte gå och lägga mej innan seriemördaren blivit fast och dömd. Att på morgonen fråga dubbelmorfar hur det gick är inte lönt, för han somnar på soffan och har inte en aning om hur det hela slutade, så jag höll segt ut. Och plötsligt var klockan ett på natten! Hela två timmar efter min gå-och-lägg-dig-tid. Gissa om jag hade svårt att somna? Och ack, så trögt det var i morse att stiga upp!

Gårdagens post innehöll två riktiga tidningar, den jag satt och bläddrade i och så den här:

Mästarkryss nr 2 2021. Tänk att jag får den fortfarande! Helt fantastiskt. Tack till H!
Nu är påsklovet räddat! Jag kan bra sitta hemma med kryssen i högsta hugg!

Störst bekymmer vållar valet var jag ska börja, vilket korsord ska jag lösa till först?
Ska jag välja tidningens första korsord, Startskottet? Vanligtvis brukar det vara en bra uppvärmning, för jag brukar kunna lösa det.

Men den här gången skulle jag kanske satsa på Flätan istället. Omväxling förnöjer och de här flätade korsorden är knepiga och roliga att lösa.

På påsklovet skulle man ju förstås kunna satsa lite extra och ta itu med det här svåra korsordet, Genialen.

Å andra sidan är det kul med Carl-Unos kryss där man verkligen får testa sin allmänbildning och jag vet redan svaret på åtminstone en fråga!

Idag har dubbelmorfar varit mycket sur, arg, bitter och tvär.
– Vi flyttar från stan, deklarerade han då han tagit del av dagens nyheter.
– I den här stan där dom förstör allting kan ingen bo, fortsatte han.
– Nå, vart sku du flytta då, frågade jag lite försiktigt, för det finns ju inte så många alternativ.
– Int vet jag, men bort härifrån eller så ska jag ha de gamla kommunerna tillbaka, gormade dubbelmorfar.
– Du vet ju att jag int vill flytta långt bort från barnbarnen.
– Jo, men vi kan nog bo på andra sidan Borgå, fick jag till svar.
Han lugnar väl ner sig så småningom och resignerar. Utvecklingen här på landet är eländig, minst sagt. Varför allting prompt ska koncentreras till centrum är en gåta. Nästan all service har försvunnit från byarna. Inte bra, inte alls bra.

Men nu, nu är det fredag och då ska vi väl göra som Lurvinge,
Ta det lugnt och njuta!

Önskar er alla ett riktigt trevligt veckoslut.
Själv ska jag nu njuta av bastubad.


Inga kommentarer: