måndag, september 26, 2022

Domherrar

Så inleds då en ny vecka. I vårt hus hostas det och snoras. Bisin min har legat helt utslocknad på soffan hela dagen. Med möda har han fått i sig te och skorpor och äntligen i kväll lite köttpotastismoslåda.

– Nej, svarar han på alla mina frågor. Nej, han har inte sjuk hals, nej, han har inte muskelvärk, nej, nej och nej. Jo, feber har han haft, för det kände han helt bestämt i kroppen utan att behöva mäta. Och jo, snuva och hosta har han. Och nej, han behöver inte ta ett covid-19 hemtest, för han ska ingenstans ändå.

Ingenstans har jag varit idag heller. Jag ringde genast på morgonen till två olika arbetsplatser och berättade att jag är förkyld och inte kan komma på jobb vare sig idag eller i morgon. Det är dessutom förbjudet nuförtiden att fara iväg till jobbet när man är flunssig. Man kan ju aldrig veta vilken virus man har ihop med sig och helst ska man inte belasta sjukvården alls med så lindriga symptom som lite snuva och hosta. Som den tokiga arbetstagare jag är så föreslog jag förstås att jag skulle kunna försöka hålla morgondagens förmiddagskurs på distans. Men då sa min chef i västra grannstaden ifrån:
– Spara på din röst och tänk på dina stämband. Alla har rätt att vara sjuka. Nu ska du bara vila upp dig.
Hon hörde förstås att jag inte var i skick. 
Joooo, men jag brukar ju inte, så det känns faktiskt lite konstigt. Å andra sidan, så har jag inte orkat göra ett skapandes grand ändå idag, så jo, det behövs vila.

I över en veckas tid redan har vi hört dem vissla utan att få syn på dem. Men förra veckans tisdag letade de efter fågelbrädet.

Stackars domherrerar! Inga rönnbär och inget fågelbräde med goda fröblandningar heller. Snart måste vi väl ändå börja mata dem?

Bra saker idag:
  • Vaknade redan vid åttatiden utan väckarklocka. Hann fixa undan jobbsakerna på förmiddagen.

  • Behövde till all tur inte omorganisera hela kalendern!

  • Har orkat sticka några varv på projektet med 200 maskor/varv. Puuh!

  • Hittade en socktidning jag trodde att jag hade tappat eller egentligen lånat ut. Visst får jag lägga upp nytt på stickorna? 
Önskar er en riktigt fin tisdag. Håll er varma!


Inga kommentarer: