söndag, september 18, 2022

Från kalas till släktträff

– Det är tungt med fritid, konstaterade bisin min ikväll då vi kom hem vid 20-tiden efter att ha varit borta hela dagen. Han hade dessutom hunnit cirkla/såga ved tidigt på morgonen innan vi hastade iväg till västra grannstaden på kalas.

Bra saker idag:

  • Har träffat alla tre barnbarn.

  • Trevligt kalas med mycket gott att äta: Kycklingpaj eller broiler, som vi säger här i vårt avlånga land, fiskrullar, äppelpaj med vaniljsås och goda muffins dekorerade av flickorna.

  • Härligt att få umgås utan restriktioner. Någonting, som jag verkligen uppskattar stort numera.

  • Från kalaset iväg till stan på släktträff. Och här dignade bordet av godsaker. I förgrunden äppelpaj, som serverades med vaniljsås, räkpaj och i bakgrunden skinkpaj. Från kylskåpet trollade värdinnan dessutom fram en gräddtårta!

  • – Stickar du, frågade värdinnan.
    – Jo, svarade jag och drog mej till minnes hur jag för över 40 år sedan hade suttit i det där vardagsrummet tillsammans med bisin min, eller nåja, han var nog pojkvän eller fästman då och svärmor. Då hade jag suttit där och stickat. Den här gången hade jag ingen stickning med, för vi tittade på foton från förr. Många av namnen, som värden kunde ge när han hade identifierat personerna på fotona, var helt främmande för mej.

    – Du kan få den här boken, sa värdinnan och räckte denna fantastiska skatt åt mej.
    – Jag kan ändå inte följa de där svenska beskrivningarna fortsatte hon.
    Jag försökte att inte föra alltför mycket väsen om den här boken, så bisin min inte skulle få fnatt när jag nu fick ytterligare en sockbok. I onsdags kom jag ju hem med en socktidning, tjock som en bok.

    Jag tackade hjärtligt för jag blev så innerligt glad och nu hade jag inte riktigt förmåga att koncentrera mej på gamla svartvita foton längre.



  • Och ni ser, den ena sockmodellen ljuvligare än den andra. Vet inte alls hur det här kommer att sluta. Antagligen med en sådan katastrof att jag börjar på det ena mönstret efter det andra, för att sedan ha en massa sockor, som saknar sitt par.

    Ett STORT, STORT TACK för den här fina boken! Jag är helt till mej över den här gåvan.
    Nu hoppas jag att min stickiver skulle återvända med full kraft!

  • Härligt att träffa en sockstickerska, som också lagrar garn!
Önskar er en riktigt fin ny vecka!

Inga kommentarer: