onsdag, december 14, 2022

Från halvåtta till halvsex...

... har jag varit borta hemifrån idag. Bisin min tycker att det ska vara så, men själv är jag tveksam efter två vinterstormdagar hemma inomhus, så blev det kanske lite för häftigt idag. Jag startade min dag på Mehiläinen, fortsatte till jobbet där vi först hade arbetshandledning, sedan höstterminens sista veckomöte. Iväg vandrande till Degerby Gille på jullunch, sen ett varv till stickcaféet i väntan på att äldsta sonen skulle sluta jobbet och få åka med hem. En tur som gick via grannbyn där jag fick Lillans FPA-kort, en lapp med mediciner som behövs från apoteket och vilka blöjor, som behövdes från affären. Lämna av äldsta sonen och få bisin min med som chaufför för en ny tur till stan. Apoteket, mataffären och så hem via grannbyn. Full fräs hela dagen alltså. Och nu skulle det ännu finnas mycket att göra. Men allt annat än morgondagens föreläsning på distans får nog vänta till en annan dag. Visserligen brinner jag av virklust, men just nu borde jag inte börja på något nytt projekt. Och därmed basta!

Bra saker idag:

  • Tog influensainjektionen i morse. Och det var hög tid, för THL rekommenderar att vaccinet ska tas nu om man vill undvika att insjukna.

  • Den här julkassen väntade mig på jobbet i morse!

    Inuti kassen fanns kolagodis, alltså tjinuskikarameller.

    Och spännande böcker. Nu kan jullovet bli ett läslov! Översta boken har jag redan läst, så den ska få gå vidare åt någon annan. Men det får bli efter julen tror jag, men vem vet?

  • God jullunch på Gillet!

  • Besök i stickcaféet. Så trevligt även om det var sista träffen nu på hösten och jag inte hann vara där så jättelänge på grund av ovannämnda apoteksbesök.

  • Från stickcaféet kom jag också hem med en julpåse!

    Den innehöll härliga julpepparkakor. Jag fick också en bok. Den här gången på finska. Hoppas att jag hinner läsa dem alla.

  • Lade upp maskor för andra sockan och orkade sticka sju varv innan energin tog slut.

  • Orkade inte äta nånting på caféet, så jag köpte jultårtor/julstjärnor med hem till bisin mins stora glädje.

  • Tacksam för att bisin min skjutsade mej tillbaka till stan för apoteksbesöket.

  • Och glad att jag ens kunde göra en pytteliten insats för Lillan med familj.

  • Höstterminens nästsista arbetsdag flöt snabbt förbi.
Här har det snöat igen i kväll, så bisin min ska kanske ut i natt på vägarna i grannbyn igen. Få se...

Stort TACK för julklapparna

Önskar er en riktigt skön torsdag, helst utan snöfall.


4 kommentarer:

Österbottningen sa...

Alltså så fint du städat i förra inlägget!!!
Alltså vänta här nu Degerby Gille är väl i Lovisa? Dit har ju jag också varit!!!! Min kusin bor där och har jobbat förut på Degerby Gillet! Häftigt världen är tydligen liten ändå 🤣
Vilka goda godisar du fått jag gör aldrig julgodis.... Kanske jag skulle ge det ett försök också 🤔 och pepparkakor och allt.
Det är bra att ha nåt gott nu så du varit borta så länge idag!
Himel över Alaska har jag läst men inte de andra.

Ha det bra!

Inge sa...

Tack! Jag tycker också att det är fint städat och jag hittade liksom genast ett julrött bomullsgarnsnystan, som jag behövde igår. Varför bisin min inte ser så fin ordning jag har är ju minst sagt besynnerligt! 😊

Så härligt att världen är liten. Tänk att du också har varit på Degerby Gille, alltså i stadens äldsta hus. Kommer du hit i sommar igen? Välkommen!

Hemgjort julgodis är gott, men försvinner väldigt snabbt! Gjorde ofta julgodis då barnen var små och dottern har tagit över traditionen och bland annat ett år gjort ischoklad. Mums.

Är boken Himmel över Alaska bra? Lönar det sig liksom att läsa den?

Ha det fint!

Österbottningen sa...

Jag vet ännu inte om jag kommer. Det är nog läääänge sedan jag varit på besök. Hon kommer oftast upp. Men skulle vara jätte Kul Lovisa är en SÅÅÅ mysignoch fin stad👍

Boken var helt ok. Den fick 3 av 5 av mig. Lite långdragen men annars ok som sagt. Läs den bara!

Inge sa...

Håller tummarna för att du kommer. 😍
Men den som lever får se...

Tack för tipset. Jag ska nog läsa boken så fort det blir lite tid över.