tisdag, december 13, 2022

Ska städa

Vet ni, det hjälpte att vara väl förberedd, så som jag var igår. Vi hade tillgång till el hela tiden igår, tack för det! Bisin min var ute i snösvängen och kom hem först efter midnatt. När han hade kört igenom grannbyn en gång  och fått upp vägen/vägarna, så var det bara att börja om från början och köra på nytt.

Smått upprörd var han över folks beteende och kallade dem för ett ord som börjar på i och som jag inte tänker skriva här, så ingen tar illa upp. Men om du ser en traktor med saftblandare på taket, ja ni vet den där gula lampan som snurrar runt, runt med orange sken, så ska du väl ingalunda tränga dej med din personbil i vägen? Och framför allt ska du inte tvinga traktorn att backa. Snöröjaren har liksom ett uppdrag och det är nog liiite viktigare än att du kommer hem fem sekunder snabbare. Och så, stanna inte vid postlådorna när du ser att snöröjaren kommer, för du är i vägen. Det förstår vem som helst.

Och nej, nej, nej, det är INTE läge att bege sig ut på promenad mitt i snöstormen och så gå mitt på vägen och rakt mot traktorn. Håll dig undan. Snöröjaren har fullt upp med att få vägen fri från snö, se bakåt och framåt och till höger och vänster och försöka hålla sin traktor på vägen. Om du nödvändigtvis vill ha motion, så kan du ju skotta din egen gårdsplan.

Och nej, nej, nej, skjutsa inte barnen till stan i ovädret. På återvägen fastnade ni i drivan och gjorde så att snöröjaren fick ta en lång omväg för att få vägen farbar från andra hållet och för att kunna dra er loss. För snöröjaren är det viktigt att vägen är snöfri för utryckningsfordon och för dem som behöver till och från jobbet. Nöjeskörning kommer lägst ner på prioritetslistan. Så det så.
Verkar som om vuxna människor helt har tappat bort sitt sunda förnuft. Och ändå har vi ju vinterstormar här i landet varje år.

Idag har här fortsatt att snöa, men stormvindarna upphörde. På förmiddagen mätte bisin min 60 cm snödjup på vår gård och mer har det dalat ner. Nu är han igen i grannbyn för att köra en extra gång inför natten. Snöfallet upphörde till all tur i kväll. I morgon kan till och med solen titta fram om det vill sig riktigt väl.

Dottern och äldsta barnbarnet var iväg och tittade på Lucia i västra grannstaden i morse. Själv nöjde jag mej med att titta på livesändningen från kyrkan i stan nu på kvällen.

– Du ska städa, sa bisin min igår då han störtade in här i datarummet/kontoret.
– Men sir du int att jag jobbar, stönade jag.
– Men du siter ju bara där framför datorn.
Tandagnisslan, jag jobbar ju, nej jag surfar inte, nej jag bloggar inte och nej jag vare sig lyssnar eller ser på Youtube. Jag flyttar en kurs, meddelar dem det berör, skriver och svarar på e-post och... 

Dessutom, så har jag ju faktiskt städat! Se bara sån ordning det är i mina garnlådor! Överst en påse med restgarner. Tack för dem! Sen lilla lådan med ljuvligheter och under den en låda med bomullsgarner av olika slag, snyggt radade enligt nån sorts färgskala. Den gråa plastlådan innehåller min hulda moders garner och jumperstickor och lådan under den innehåller sockgarner, I ena änden 7-bröder garn och i den andra Nallegarn. I lådan under sockgarnen finns garn, som är uppbokade för olika projekt. Och lådan längst nere innehåller, hör och häpna, garn från min mormor. Så visst har jag ordning, eller hur? Tyvärr ser inte bisin min alls det här. Han tycker enbart att lådorna är i vägen och allting är huller om buller.

Tidigare ikväll när jag satt i stickfåtöljen och virkade så frågade han plötsligt:
– Vad vill du ha i julklapp?
Jag blev så häpen att jag höll på att ramla ur fåtöljen. Han brukar inte bry sig om att ge julklappar. "Vi e ju vuxna" brukar jag få höra och "allting är ändå sen på rea efter julen". Nå, reor brukar vi inte besöka numera ändå. Det gjorde vi när barnen var mindre, för då var ju leksaker och kläder förmånligare att köpa efter julen.
Men nu ville alltså bisin min verkligen veta, så jag funderade och funderade. Det var svårt att komma på nånting.
– Julstädning, fick jag fram till slut.
– Men du ska ju städa själv, sa bisin min då. Han fattade liksom inte alls poängen. Det skulle vara skönt att ha det julstädat liksom redan nu, men sen å andra sidan... äääh...

Förresten, vet ni när det är dags att lägga undan korsordet? Jo, när man läser/stavar fel. Så gjorde jag idag. Mycket förvånat läste jag "Får snop_en lång". Jag förstod ingenting hur jag än glodde på de tomma rutorna. Sen gick det upp en talgdank för mej. Jag hade stavat nyckeln med två p:n istället för ett, som där stod. I det här läget är det bäst att göra någonting annat än lösa korsord!

Bra saker idag:
  • Sovmorgon och jag sov ända till klockan nio. Bra så, för i morgon blir det tidig väckning.

  • Yngsta sonen hämtade bröd och lite annat från mataffären idag. Tack för det!

  • Fick iväg tidningstexten tidigt på förmiddagen. Skönt att ha det undan utan darr på på deadlineribban.

  • Jag har virkat sju julhjärtan och det är så roligt att virka mellan allt stickande!
Önskar er en fin onsdag.
Här ska packas lite julpåsar och sen i säng!


Inga kommentarer: