torsdag, februari 09, 2023

Fångad av en stormvind

Här viner vinden med stormstyrka.
I den bästa av byar i norra grannkommunen där jag startade min arbetsdag i morse, så tjöt vinden rejält inne i ungdomslokalen. Lite kyligt var det allt inomhus. Till all tur får jag som lärare springa runt, hjälpa till och visa var det ska klickas. I och för sig skulle ju nog kursdeltagarna också få springa ett varv runt borden, så de inte skulle behöva bli så nedkylda av stillasittandet.

Till kursplatsen körde jag på ishal väg. Varje gång jag kom till ett mera sandat ställe andades jag ut och tänkte att skönt, nu är det sand och inte enbart is på vägen. Men hej vad jag bedrog mej. Is var det också på gårdsplanen när jag väl kom fram. Och nuförtiden är jag så rädd att falla, för det är så många i min bekantskapskrets som har skadat sig rejält i halkolyckor. Brrr!

Vet ni vad bisin min gjorde idag medan jag jobbade? Jo, han stack iväg västerut och hamnade här:

Varlaxudden i Borgå!

Där simmade sälar, förklarade han för mej på kvällen då han kom hem.

Minst sagt konstiga sälar, som kan stå upp på en bräda och glida fram på vågorna.

Jag undrar så hur de vågar ge sig hän åt vågorna. Det finns ju en viss risk att kraschlanda på stenar och klippor. Brrr!

– Det är fusk att du fick åka dit idag, sa jag mycket besviket när bisin min kom hem.
– Jag måste ju fota till din kvällsblogg, svarade han lakoniskt.
Ja, ja, tack för det, men jag vill också se när vågorna vältrar in mot stranden med våldsam fart. Fotona här ovanför är alltså tagna av bisin min. Han som fick roa sig idag medan jag jobbade på.
Hans storasyster förstod ingenting, hon tyckte att man ska fara iväg när det är sol och vackert väder. Pyttsan heller, hur ska man då få syn på "sälarna" eller bli Fångad av en stormvind?

Bra saker idag:
  • Veckans längsta arbetsdag är över och jag har än en gång klarat av fyra kurser på tre olika kursplatser.

  • Fick så fina och goda smörgåsar, ägg och ansjovis i kurspausen och ännu en extra till lunch! Tack för det.

  • Hann äta en ostmacka innan jag startade kvällskursen. Bra så, för hur skulle jag ha kunnat hålla mej alert på tom mage?
Nu önskar jag er alla en skön fredag!



2 kommentarer:

Inge Ekholm blogg sa...

Va de va rolit o läsa åter :-)) Hälsa din bisi o storasyster som förekommer i texten.

Inge sa...

Tack och jo tack jag ska hälsa dem så hjärtligt!